Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
pijl lOktober 2023pijl r
madiwodovrzazo
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 03 Oktober 2023
 
Vorige maandOverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm Anatomie d'une chute (Justine Triet) 4**** UGC AntwerpenDI 03/10/23
Omschrijving :foto bij activiteitPeuteren in een verstoorde relatie
Justine Triet kreeg de Gouden Palm voor Anatomie d’une chute, een intelligent rechtbankdrama dat met scalpel en vergrootglas een verstoorde relatie ontleedt.
Ruben Aerts, De Standaard van 29/08/23
Van Justine Triet en met Sandra Hüller, Swann Arlaud, Milo Machado-Graner
Duur: 151 min.
Met een vergrootglas zie je de ­dingen groter. Buiten proportie, zou je kunnen zeggen. Maar het verkleint ook je blikveld. In Anatomie d’une chute kijken we door een loep naar de relatie van Sandra en Samuel, naar wat er bij hen voor conflicten zorgde en hoe ze die uitvochten. Naar hun carrièrekeuzes, machtsverhoudingen, de offers die ze brachten en de verwijten die ze elkaar maakten. Spoiler: fraai is anders.
Hun relatie is niet meer. Samuel wordt aan het begin van de film dood aangetroffen voor hun huis – een majestueuze, houten chalet nabij de bossen rond Grenoble. Het is hun elfjarige zoon Daniel die hem vindt. Een cynische meevaller: de jongen is blind, dus blijft het beeld hem bespaard.
Is Samuel vanaf de zolderverdieping ongelukkig door het open raam gedonderd? Heeft hij zich moedwillig naar beneden gegooid? Heeft Sandra hem geduwd? Niemand zag het gebeuren, ook de kijker niet.
De film is een bij momenten documentaire weergave van het proces dat Sandra’s onschuld in vraag stelt. Dat doet het door hun relatie te ontleden, zo precies en selectief dat het iets akeligs krijgt.

Waarheid als bijzaak
Maar het uitvlooien van wat zich heeft afgespeeld, is eerder bijkomstig. Waar het volgens Sandra’s verdediging om draait, is het uitdenken van het scenario dat haar vrijpleit, en dat vervolgens aan de rechter verkocht krijgen. ‘Een proces gaat niet over de waarheid’, benadrukt haar advocaat.
Dat beseft ook de openbare aanklager. Die keert Sandra’s leven binnenstebuiten, op zoek naar elementen die van haar een geloofwaardige dader maken. Is het rechtsapparaat wel geïnteresseerd in gerechtigheid? De waarheid? De beste verhalenverteller wint, suggereert de film.
De Franse regisseuse Justine Triet heeft altijd een fascinatie gehad voor het theater dat zich in onze rechtszalen afspeelt. Daar zette de Française al speels de tanden in met Victoria, een komedie met onze landgenote Virginie Efira. In The Hollywood Reporter omschreef Triet de rechtbank veelzeggend als een plek waar onze levens gefictionaliseerd worden.
Met Toni Erdmann-actrice Sandra Hüller (was ook te zien in Sisi & Ich)heeft de film iemand die Sandra een passende ambiguïteit kan geven. Als kijker monitor je elke emotie, elke reactie. Zo ontmaskert Triet ook onze hang naar een verhaal dat steek houdt, terwijl zulke misdaden in realiteit doorgaans net ongeloof losmaken. Is geloofwaardigheid dan wel de juiste maatstaf?
Wie niet voor haar moet onderdoen, is Milo Machado Graner, de jonge acteur die de verscheurdheid en twijfel bij Daniel met minimale gedragingen trefzeker neerzet.
We kijken vooringenomen naar de ander, we leggen die een identiteit op. Van slachtoffers en daders verwachten we dat ze zich op een bepaalde manier gedragen. Tegelijk is er in dit informatietijdperk zoveel voorhanden, dat je zelf de stukjes kunt kiezen met het oog op de puzzel die je wil leggen.
Anatomie d’une chute, waarmee Justine Triet nog maar als derde vrouw de Gouden Palm kreeg, is een beheerste en meesterlijke thriller die onbehaaglijk balanceert op de rand van de afgrond.

Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8 kost i.p.v. het standaardtarief van € 12,50. Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u40
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :20u
Info :Ben VdP - 0470 90 24 73
of :Luc F - 0484 98 38 37
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 30/09/2023 11:21:02 (code=wj031)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be