Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 Juli 2022pijl r
madiwodovrzazo
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 19 Juli 2022
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm Peter von Kant ( François Ozon) 3 *** UGC AntwerpenDI 19/07/22
Omschrijving :foto bij activiteitOzon legt Fassbinder over de knie
De Franse filmmaker François Ozon schrapt de bitterheid in deze inventieve bewerking van Fassbinders cultfilm Die bitteren Tränen der Petra von Kant.
Hanna Schygulla was 29 toen ze in 1972 speelde in Die bitteren Tränen der Petra von Kant, de cultfilm van Rainer Werner Fassbinder. Nu, op haar 78ste, mag Fassbinders muze terugkeren in een razend inventieve adaptatie door Fassbinders grootste fan, François Ozon. Die heeft aan het ­begin van zijn carrière al een ­toneeltekst van Fassbinder ­bewerkt tot Gouttes d’eau sur pierres brûlantes.
Vergeleken met de duistere Duitser is de frivole Fransman een pak zachtaardiger – hij schrapte de bitterheid uit zowel ­titel als film. Maar de gewiekste Ozon deed nog enkele slimme ­ingrepen. Fassbinders film ging over een les­bische vierhoeks­verhouding die vierkant draaide rond de narcis­tische mode­ontwerpster Petra von Kant. Ozon maakte van de ­belangrijkste vrouwelijke personages mannen en veranderde ­Petra’s beroep in filmregisseur. Zo valt nog meer op dan vroeger dat deze film – maar dus ook het origineel – een portret is van Fassbinder zelf. De looks van de Franse acteur Denis Menochet versterken die indruk nog.
Is deze Peter von Kant dan ook een zelfportret van Ozon als lijdende filmmaker? Altijd maar ideeën vinden, acteurs zoeken, producers zuigen... Zijn leven is weinig benijdenswaardig, op de gin-tonics na misschien die in grote hoeveelheden worden aangerukt door zijn huisslaafje. Het leven, en dan bij uitstek het creatieve leven, is lijden. ‘Ik had plezier in mijn werk,’ verzucht hij, ‘maar nu ben ik gewoon moe.’

Is Peter verliefd op Amir of op een projectie van Amir, zoals mensen verliefd kunnen worden op filmsterren?
Regisseur Peter von Kant ­beleeft een kortstondige, intense romance met Amir, hem aangebracht door zijn oude muze Sidonie – een grandioze, groteske vertolking door Isabelle Adjani. Wanneer de romance afspringt, is zij het die het mag ontgelden, net als zijn kruiperige knecht en zijn moeder (Hanna Schygulla). ‘Jeder tötet was er liebt’, zingt Adjani.

Belgische fotografie
De film is Frans gesproken, maar speelt zich af in Keulen. We bevinden ons niet in het domein van realisme, maar in dat van spiegelpaleizen en pastiche. Is Peter verliefd op Amir of op een bepaalde projectie van Amir, zoals mensen verliefd kunnen worden op filmsterren op het scherm? Zowel liefde als film is uiteindelijk niets ­anders dan projectie.
De film zindert van de dubbelzinnigheden, opgenomen door de Belgische chef fotografie Manu Dacosse, die in de voetsporen treedt van Fassbinders illustere cameraman Michael Ballhaus, die later Goodfellas opnam voor Scorsese. Ozon en Dacosse leerden ­elkaar kennen bij L’amant double en beleefden duidelijk plezier aan het zoeken naar slimme shots voor een film die zich in één interieur afspeelt. Het uitgekiende decor heeft in zijn primaire kleuren iets van Almodóvar, met het gigantische portret van Sidonie en Sint-Sebastiaan aan de muren.
Soms lijkt de opzet nogal ­bescheiden, alsof het een coronaproject betrof. Maar het plezier zit ’m in de slimme verdraaiingen door Ozon van een ongrijpbaar origineel.
Dit is hoe je een remake hoort te maken: zonder scrupules, maar vol liefde.

Van: François Ozon
Met : Denis Ménochet, Isabelle Adjani, Khalil Gharbia, Hanna Schygulla (85 min.)

Jeroen Struys De Standaard 05/07/22

Info : Een filmticketje koop je ter plaatse van de verantwoordelijke. De ticketjes kosten normaal € 7.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken!
Afspraakuur :19u30
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u45
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Nicole - 0475 59 56 11 -
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=vg192)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be