Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
pijl lFebruari 2024pijl r
madiwodovrzazo
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829   
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 06 Februari 2024
 
Vorige maandOverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm ‘The Zone of Interest’ (Jonathan Glazer ) 5***** UGC AntwerpenDI 06/02/24
Omschrijving :foto bij activiteitIn ‘The Zone of Interest’ observeert Jonathan Glazer de Holocaust vanop een afstand, wat alles nog beklemmender maakt!
Van Jonathan Glazer en met Sandra Hüller, Christian Friedel
Dave Mestdach, Chef film van Knack Focus in Knack Focus van 31/01/2024
Jonathan Glazers ijzingwekkende The Zone of Interest observeert de banaliteit van het kwaad buiten de muren van Auschwitz.
Een Duits gezin geniet van een zomers dagje bij een meer aan een bos. Vogels fluiten, kinderen ravotten en de zon schijnt fel in wat een zorgeloze pastorale lijkt. Maar lang duurt het niet vooraleer de idylle, én de illusie, worden doorprikt. In de scène daarop krijg je immers te zien waar het koppel met hun kroost woont. In een villa, even buiten de muren van het naziconcentratiekamp van Auschwitz-Birkenau, om precies te zijn. Op de achtergrond zie je de schoorsteen onheilspellend roken. Tussen de familiale taferelen door valt af en toe een gesmoorde schreeuw of een geweerschot te horen.
Het is in die schemerzone tussen het huiselijke en het helse, tussen wat je ziet en wat je wéét, waarin The Zone of Interest zich afspeelt. En waaraan deze ijzig kalme dreun van een film, geschreven en geregisseerd door de Brits-Joodse regisseur Jonathan Glazer, zijn verstikkende spankracht ontleent. Glazer toont namelijk niet de horror van de gaskamers – zijn klinisch kille camera blijft zelfs te allen tijde buiten het kamp. Door te focussen op de dagelijkse routines van commandant Rudolf Höss, zijn vrouw Hedwig en hun vijf kinderen, en dus bewust weg te blijven van de gruwel, dwingt hij de historisch bewuste kijker om zelf in te beelden wat er achter die muur gebeurt.
Hoe Höss (Christian Friedel) een sigaret rookt op zijn veranda, terwijl de schoorstenen in de verte vlammen spuwen. Hoe er plots een stuk menselijk been voorbij drijft wanneer hij met zijn zoontje gaat zwemmen in een riviertje vlakbij. Hoe zijn vrouw Hedwig (Sandra Hüller) voor de spiegel een bontjas past die wellicht van Joodse gevangenen werd gejat. Glazer, die Martin Amis’ gelijknamige Holocaustroman tot op het bot ontbeende, observeert alles op een afstand, wat het nog beklemmender maakt.
Er zijn (bijna) géén close-ups, géén uitgesponnen dialogen en elk huis- tuin- en keukentafereel wordt in statische, benepen kaders gestanst. Het is alsof je naar high-definition beelden van een bewakingscamera zit te kijken en de bespiede personages figuranten zijn in een gruwelkabinet waarvan ze de omvang niet willen of kunnen weten. Tenminste: tot Glazer er abrupt de dreigende tonen van componist Mica Levi tussen gooit, of een vervreemdend infraroodbeeld dat uit een doemsprookje lijkt gerukt. Kwestie van je er attent op te maken dat je naar een artistiek construct aan het kijken bent dat de link legt tussen toen en nu.
In die zin is The Zone of Interest – Glazers eerste werk sinds zijn bedwelmende scifi-trip Under the Skin uit 2013 – meer een immersief en conceptueel object dan een narratief historisch drama dat peilt naar plot en psychologie. Het hoofdpersonage is immers niet Höss of zijn vrouw, hoewel het reële figuren zijn. Het is zelfs niet eens de moordfabriek van Auschwitz waar 1,1 miljoen mensen omkwamen. Het aardedonkere, akelig rustig kloppende hart van deze film is de morele leegte binnenin, die gapende, alles verzwelgende zwarte massa die Hannah Arendts ‘banaliteit van het kwaad’ een haast fysiek tastbare invulling geeft. Een klinisch koele, danig beklemmende film over de barbarij die thuis begint.

Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,40.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u10
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u30
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Ben VdP - 0470 90 24 73
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=xb061)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be