Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 April 2022pijl r
madiwodovrzazo
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 05 April 2022
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm After Yang (Kogonada) 4 **** UGC AntwerpenDI 05/04/22
Omschrijving :foto bij activiteitKapotte androïde, kapot hart: de existentiële sciencefictionfilm 'After Yang'
Dave Mestdach uit Knack Focus van 30/03/2022

Wat mens-zijn betekent? Colin Farrell zoekt het uit in Kogonada's mooie, melancholische scififabel After Yang.
De oude Chinese filosoof Lao Tzu zei ooit: 'Wat de rups het einde noemt, noemt de rest van de wereld een vlinder.' Het is maar één van de 'Chinese fun facts' die je het androïde titelpersonage achteloos hoort droppen in After Yang, maar met gapende zwarte gaten heeft Kogonada's sciencefictionfabel hoe dan ook weinig te maken. Tenzij met existentiële dan.
De film - gebaseerd op Alexander Weinsteins kortverhaal Say Goodbye to Yang - speelt zich af in een niet nader genoemde nabije toekomst, waar iedereen stoïcijns kalm en alleraardigst blijkt, van interieurplanten en designthee houdt én niet meer zonder zijn 'technosapiens' kan die elk bemiddeld gezin in huis heeft. Dat is ook het geval ten huize Jake en Kyra, waar Yang ooit werd gekocht als speelkameraad voor hun adoptiedochtertje Mika, maar ook als middel om haar dichter bij haar Chinese roots te brengen.
Wanneer Yang, die inmiddels het vierde gezinslid is geworden, het plots begeeft, komt dat bijgevolg keihard aan. Koste wat kost wil Jake hem dan ook laten repareren, met als extra incentive: diens geheugenkaart waaruit blijkt dat Yang niet alleen binnenin geavanceerde technologie had zitten, maar ook een veel complexer en 'menselijker' gevoelsleven had dan zijn eigenaars konden bevroeden.
Het is de elfendertigste scififilm die de oeroude vraag opwerpt 'wat betekent het nu eigenlijk om mens te zijn?'. Maar houd de phasers en lichtsabels op zak, want Kogonada - een Amerikaan met Koreaanse roots die zijn echte naam liefst geheim houdt - weet er een inventieve riff op te verzinnen. Wat hij serveert, is doorleefde en doordachte fantasy, een in een futuristische voile gehulde vertelling over liefde, verlies, familiedynamieken en identiteit die zijn special effects slechts in zendosissen op het canvas schildert, al was het maar omdat het bescheiden indiebudget ( After Yang behoort tot de A24-cataloog, waar ook onder meer Kelly Reichardt, Ari Aster en de Safdie-broers thuis zijn) daar toe noopte.
Het is een rêverie die dezelfde thema's, tijdingen en tribulaties tackelt als Blade Runner, A.I.: Artificial Intelligence, of Carlo Collodi's sprookje Pinocchio, for that matter. Maar dan met een Aziatische draai, de blik naar binnen gericht en zonder bombast. Twee derde van de film speelt zich binnenskamers af en er wordt vooral gepraat en gemijmerd zonder dwingende close-ups en zonder de stem te verheffen, wat doet vermoeden dat Kogonada meer naar de intimistische melodrama's van Yasujiro Ozu dan naar pakweg Star Wars heeft gekeken.
Bovendien lijkt ook Wong Kar-wais melancholische toekomstmijmering 2046 nooit veraf, zeker niet wanneer je warm, gelig licht over het glas van het zichzelf besturende vehikel ziet glijden waarmee Jake, Kyra en Mika zich door organisch ogende tunnels verplaatsen.
Heel even wordt er gehint naar racisme en cultuuroorlogen - blijkbaar heeft er zich een clash tussen Amerika en China voorgedaan. Maar Kogonada, die synthpopsensei Ryuichi Sakamoto wist te overhalen om de begintune te componeren, houdt die kwesties wijselijk vaag. Waar After Yang achteraan zit, is de mens in zijn existentiële essentie, los van gender, afkomst en technologie. Dat lijkt ook de prima cast begrepen te hebben, met voorop: Colin Farrell als Jake, zijn meest subtiele, dooraderde en bij momenten discreet satirische rol sinds Yorgos Lanthimos hem opvoerde in The Lobster, nog zo'n scififilm die minstens een sterrenstelsel van planeet Hollywood verwijderd ligt.
Film van Kogonada
Met Colin Farrell, Jodie Foster-Smith, Justin H. Min
Info : Een filmticketje koop je ter plaatse van de verantwoordelijke, Luc. De ticketjes kosten normaal € 7.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken!
Afspraakuur :19u30
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u45
Info :Luc F - 0484 98 38 37
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=vd052)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be