Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Deze maand
   Nieuw bijgekomen
   Op datum
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   afprinten print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
pijl lJuni 2024pijl r
madiwodovrzazo
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten op 4 Juni 2024
 
Vorige maandOverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm ‘Hitman' (Richard Linklater) 3*** UGC AntwerpenDI 04/06/24
Omschrijving :foto bij activiteit‘Hit Man’ is een entertainende portie pulp vermomd als donkere komedie. Of is het omgekeerd?
Van Richard Linklater en met Glen Powell, Adria Arjona, Austin Amelio
Duur: 1u55
Dave Mestdach, Chef film van Knack Focus, 14-05-2024
Richard Linklater neemt de mythe van de huurmoordenaar grimassend in het vizier in zijn neonoir Hit Man.
Een groot regisseur of een fijnzinnig stilist is indieauteur Richard Linklater nooit geweest. Maar aan ideeën, goesting en nieuwsgierigheid heeft het de Texaanse autodidact nooit ontbroken. Laat hem loosgaan met een specifiek genre, een goede pitch en een solide cast en je krijgt – herinner je School of Rock (2003), A Scanner Darkly (2006), Boyhood (2014) of zijn romantische Before-trilogie (2004-2013) – doorgaans waar voor je geld.
Dat is opnieuw het geval met Hit Man, zijn beste in jaren. Daarmee waagt Linklater zich aan een film noir, maar dan wel één gedrenkt in de zon van New Orleans, gebaseerd op waargebeurde maar weinig waarschijnlijke feiten en met de tong stevig in de wang gedrukt. Héél stevig.
‘Huurmoordenaar’ met dienst is Gary Johnson, een warmhartige wiskundeleraar voor wie spanning gelijkstaat met vogels spotten en een toertje tuffen met zijn Honda ­Civic. Een grijze. Daar komt verandering in wanneer hij door de flikken per toeval en tegen zijn zin wordt gevraagd om mee te werken aan een undercoveropdracht. Hij moet een gun for hire spelen die een crimineel hopelijk zo ver krijgt dat die bekentenissen aflegt terwijl de politie hun gesprek in een busje verderop afluistert. Als bij wonder blijkt Gary een rastalent als mol, waarop hij vermomd als een van zijn vele, coole alter ego’s ook de klus krijgt om de mooie Maddy te doen bekennen dat ze hem wil inhuren om van haar brute echtgenoot af te komen. Tot hij verliefd op haar wordt.
Voor zijn zongebleekte neonoir baseerde Linklater zich op een longread uit 2001 van journalist Skip Hollandsworth, die ook al het idee en het scenario van zijn zwarte komedie Bernie (2011) leverde. In dat artikel beschrijft Hollandsworth het onwaarschijnlijke verhaal van de echte Gary Johnson, die zich als échte wiskundeleraar in opdracht van de ­politie écht als killer voordeed. Alleen is Hit Man meer grijnslachende, met romantiek geparfumeerde pulpfictie dan een strikte biopic. Zeker in het tweede, volkomen verzonnen deel kiepert Linklater er een flinke klad humor, suspense en glamour overheen, wat het vooral een satire op de pop­culturele, door films als Le samouraï, Léon, Collateral, Mr. & Mrs. Smith, Killer Joe en tig andere titels verspreide mythe van de huurmoordenaar maakt.
Om het glamourgehalte voldoende hoog te houden doet Linklater beroep op Glen Powell, met wie hij ook al werkte in Fast Food Nation (2006), Everybody Wants Some!! (2016) en Apollo 10 ½ (2022) en wiens ster recent steil de hoogte in schoot dankzij Top Gun: Maverick en de romcom ­Anyone but You. Hier meet Powell zich met zichtbaar plezier en zelf­verzekerde swagger verschillende pruiken, accenten en looks aan als neppe killer op echte vrijersvoeten. Onder­tussen houden de voice-over en de soundtrack er flink de pas in en zit er genoeg hart en ziel in de personages om het niet in platte pastiche te laten verzanden.
Geen grootse cinema, zoals je dat van Linklater nooit moet verwachten. Wel een entertainende portie pulp vermomd als donkere komedie. Of is het toch omgekeerd?
Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8,50 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,60.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u15
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u30
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Ben VdP - 0470 90 24 73
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 31/05/2024 17:52:06 (code=xf041)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be