Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 Augustus 2022pijl r
madiwodovrzazo
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 23 Augustus 2022
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm Decision to leave (Park Chan-wook) 4 **** UGC AntwerpenDI 23/08/22
Omschrijving :foto bij activiteitDe fetisj van het kijken
De Koreaanse topper Park Chan-wook knipoogt volop naar Hitchcocks Vertigo in deze prachtige film over een mysterieuze weduwe en een detective.
Jeroen Struys, Dinsdag 9 augustus 2022 in De Standaard

Zegt de ene flik tegen de andere: ‘Minder moorden tegenwoordig. Misschien te mooi weer?’
Niet veel later wordt er een lijk aangetroffen onderaan een rots. Een ongelukje? Dat lijkt weinig waarschijnlijk: de mysterieuze weduwe is amper gechoqueerd. Ze had ongetwijfeld een motief om haar gewelddadige man uit de weg te ruimen. Maar als verzorgster in een rusthuis heeft ze ook een alibi.
Met meer enthousiasme dan strikt noodzakelijk volgt een politiedetective haar op de voet. Terwijl hij met een verrekijker naar haar staart vanuit de auto, hoor je zijn versnelde ademhaling. Of hij zit in zijn gedachten al naast haar in huis.
Tactiele cinema
Het zijn virtuoze flitsen van Park Chan-wook, die daarvoor terecht de prijs voor beste regie won op het jongste filmfestival van Cannes. Park bracht de Zuid-Koreaanse cinema al tot duizelingwekkende hoogtes lang voor Bong Joon-ho de Oscar won met Parasite. Bijna twee decennia geleden brak hij internationaal door met de hypergewelddadige, maar ook inventieve thriller Oldboy, die door de slimme filmdistributeur vorige week geherlanceerd werd in de cinema.
Sinds de verbluffende erotische thriller The handmaiden lijkt Park echter aan een nieuw luik in zijn oeuvre begonnen: net als die film moet Decision to leave het hebben van subtielere toetsen en een meer ingehouden, toegankelijkere stijl. Het is haast tactiele, zintuiglijke cinema, die op het onderbewustzijn inwerkt.
Dat is niet het enige waarmee hij in de voetsporen treedt van zijn grote idool Alfred Hitchcock. Zijn Amerikaanse film Stoker– met Mia Wasikowska en Nicole Kidman – was een eerbetoon aan Shadow of a doubt. Net zo is Decision to leave er één aan Vertigo, die andere film die begint met een man die zijn dood tegemoet valt.
Slapeloosheid
Beide films gaan over de grens tussen passie en obsessie – en dus over het ultieme thema van film: verlangen. De cinema is van oudsher de plek waar we naartoe gaan vanuit een verlangen om iets groters te beleven, om te ontsnappen aan onszelf of aan de wereld om ons heen. En het is dat verlangen – nu eens creatief, dan weer pervers – dat ook de drijfveer vormt van de personages in deze films.
Als de politie-inspecteur zich niet kan vastbijten in een moordzaak, kampt hij met insomnia. Als hij overdag geen moord en bloed ziet, dan houdt de gruwel hem ’s nachts wakker. De detective is een mooi alter ego voor de regisseur.
Gaandeweg lijkt de inspecteur niet zozeer geobsedeerd door de mysterieuze moordzaak als wel door de enigmatische vrouw met Chinese roots – verbluffend vertolkt door de Chinese actrice Tang Wei, die als jonge vrouw nog doorbrak met Lust caution van Ang Lee. De inspecteur begint steeds meer te lijken op een ordinaire stalker. Bespioneren is zijn fetisj. Net als Vertigo is ook Decision to leave een film over kijken – en welk thema is belangrijker in het filmgenre?
Zo is de detective een slechts licht versterkte versie van de kijker, die zich uiteindelijk toch ook verlustigt in wat hij te zien krijgt en die, als in de beste film noir, samen met hem verdwijnt in de mist van het verhaal. In de handen van Park Chan-wook is het heerlijk om je te laten meedrijven.
Van: Park Chan-wook
Met : Tang Wei, Park Hae-il (138 min.)
Info : Een filmticketje koop je ter plaatse van de verantwoordelijke. De ticketjes kosten normaal € 7.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken!
Afspraakuur :18u45
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u
Info :Ben VdP - 0470 90 24 73
of :Nicole - 0475 59 56 11 -
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=vh232)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be