Login 
   
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Wie zijn we ?
   Kennis maken
   Lidmaatschap
   FUIVEN Singles
   FAQ - Vragen
   Contact
   Voordeel leden
   Persartikels
   Foto's
   Geschiedenis
   Overzicht website
 
  U bevindt zich hier Oever !? U bevindt zich hier Persartikels vorige   print
mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
Juni 2020
madiwodovrzazo
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
MEEST GELEZEN
Deze week
Oever !?
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Introfilm
ZOEK op oever.be
Ok
Persartikel van DO 16/08/2012
Joggen kan leven met zes jaar verlengen
 
 
 
Joggen kan leven met zes jaar verlengen
 Regelmatig een rondje joggen kan uw leven flink verlengen: 6,2 jaar voor mannen en 5,6 jaar voor vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek dat tijdens de EuroPRevent2012 in Dublin werd gepresenteerd. De wetenschappers baseren hun conclusies op gegevens uit de zogenoemde Copenhagen City Heart Study: een onderzoek dat al sinds 1976 loopt en waarvoor 20.000 mannen en vrouwen tussen de 20 en 93 jaar worden gevolgd. De gegevens van het onderzoek worden gebruikt om meer te weten te komen over onder meer genetica, allergieën, dementie, hartfalen en epilepsie.
De onderzoekers vergeleken de gegevens van 1116 mannelijke joggers met de gegevens van 762 vrouwelijke joggers. Ook werd gekeken naar de gegevens van mensen die niet jogden. De joggers moesten aangeven hoe vaak ze jogden en hoe snel ze gingen. In de periode dat de onderzoekers de proefpersonen volgden, stierven 10.158 mensen die nooit jogden. Van de joggers stierven 122 mensen. Uit een analyse blijkt dat mannen die joggen gemiddeld 6,2 jaar langer leven dan mannen die niet joggen. Joggende vrouwen winnen er gemiddeld 5,6 jaar mee.
Hoeveel baat men heeft bij joggen bleek ook sterk afhankelijk van de mate waarin mensen het deden. Twee tot drie keer per week en dan in totaal 1 tot 2,5 uur bleek optimale resultaten op te leveren. Vooral wanneer mensen niet te hard liepen: langzaam of gemiddeld bleek het beste.
Joggen verbetert de opname van zuurstof, verlaagt de bloeddruk, verbetert het functioneren van het hart, doet het immuunsysteem goed, voorkomt overgewicht en kan ook psychisch heel goed werken, bijvoorbeeld omdat mensen tijdens het joggen meer contacten opdoen.
Moet u elke dag 1,5 l water drinken?
Meer maag- en darmklachten bij onervaren lopers
Hartkloppingen
Start met joggen: doe het rustig aan
'Versterk je enkel'-app
Nieuwe Britse normen voor bewegen: minimaal 2,5 uren per week.
Stichting tegen Kanker zoekt initiatiefnemers voor organisatie ?Levensloop?
Stretching voorkomt loopblessures niet
10 voedingstips voor beginnende recreatieve sporters
Sportschoeisel en blessures
 
 Top
Laatste wijziging: 16/08/2012 14:45:16    
 

Oever ... 21 jaar warmte en gezelligheid !     Oever-vzw op Facebook   Twitter
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be