|
| Dinsdagavondfilm 'La nuit se traîne' (Michiel Blanchart ) 4**** UGC Antwerpen | DI 10/09/24 |
|
Omschrijving : | ‘La nuit se traîne’: een crimineel goede ode aan Brussel
Vergeet New York en laat Parijs voor wat het is: de meest filmgenieke stad van deze week is Brussel. In zijn uitstekende langspeeldebuut La nuit se traîne laat Michiel Blanchart de camera door de straten van de hoofdstad dwalen. Het resultaat is een beklijvend misdaaddrama, dat nog ergens over gaat ook.
Van Michiel Blanchart en met Jonathan Feltre, Natacha Krief, Romain Duris
Duur: 1u38
Ewoud Ceulemans 3 september 2024 in DeMorgen
Aan het einde van de generiek van La nuit se traîne laat regisseur Michiel Blanchart de camera boven de Europese wijk van Brussel uitstijgen en vervolgens kantelen. Alsof hij wil zeggen: let goed op, ik ga de hoofdstad op zijn kop zetten. En dat is wat hij nog doet ook, met de hulp van Mady (Jonathan Feltre), een jonge slotenmaker die in de proloog van La nuit se traîne het verkeerde slot openmaakt. Het resultaat: een dode gangster en een grote som geld die verdwenen blijkt. Mady krijgt van een topcrimineel (Romain Duris) één nacht tijd om de zooi op te kuisen.
Het opzet van La nuit se traîne is simpel, de uitwerking complex. In het laatste bedrijf zal Blanchart zich een tikje te gewillig laten verleiden tot heroïek, maar in het anderhalf uur daarvoor duikt hij met veel goesting in de schaduwen van Brussel. Er zijn achtervolgingen door de Marollen en in metrostations. Er is een briljant tracking shot in een zweterig bordeel. Blanchart filmt met de energie en de branie van een debutant, maar ook met het vakmanschap en het zelfvertrouwen van een ervaren rot.
Lang geleden dat we nog zo onder de indruk waren van een Belgisch debuut – we denken terug aan Rundskop of D’Ardennen. Misschien omdat La nuit se traîne op een gelijkaardige manier de mosterd gaat halen bij Amerikaanse misdaadfilms, maar dat genre injecteert met een gepaste dosis couleur locale. Nu eens doet de film denken aan het opwindende Drive – die scène met die hamer zit daar vast voor iets tussen – maar evengoed moesten we denken aan de zwierigheid van Any Way the Wind Blows.
Dat Blanchart erin slaagt om zijn verhaal te vertellen tegen de achtergrond van een Black Lives Matter-protest zonder het entertainment te verstikken in een socio-politiek drama, pleit in zijn voordeel. La nuit se traîne staat met beide voeten in het hier en nu, maar ook in een lange traditie van uitstekende misdaadthrillers. Qua visitekaartje kan zo’n film tellen.
Blanchart wordt overigens geholpen door een geweldig gecaste Romain Duris – charismatisch en angstaanjagend tegelijk – en de jonge revelatie Jonathan Feltre, die de film op zijn schouders draagt. Ook Jonas Bloquet, als een gewrongen gangster, maakt indruk, met een erg fysieke prestatie die aan Matthias Schoenaerts doet denken.
Bovenal blijft dit echter een kunststukje van Michiel Blanchart. Zijn ambitie druipt over elk shot, maar vertroebelt nooit zijn crimineel goede ode aan Brussel: een stad die, door zijn lens, mateloos fascineert én tegelijk licht verontrust.
|
Bijdrage : | op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8,50 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,60.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt. |
Afspraakuur : | 19u10 |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping. |
Aanvangsuur : | 19u30 |
Info : | Luc F - 0484 98 38 37 - lucferny@hotmail.com. |
of : | Ben VdP - 0470 90 24 73 - ben.vanderpoorten@skynet.be. |
Wegwijzer : | UGC Cinema |
|
|