Vrijdag 22 september 2023Wandelingen en fietstocht week 39 en verder
 ZO 24/09/23 Fietstocht: net over de grens (± 45 km)  ZO 24/09/23 Fietstocht: net over de grens (± 45 km)
 ZO 24/09/23 Fietstocht: net over de grens (± 45 km) We fietsen aan een rustig tempo langs verschillende natuurgebieden in de grensstreek: de Kalmthoutse Heide in volle bloei en beklimmen de uitkijktoren. We ontdekken het Landgoed Wouwse Plantage, een prachtig bosland, vervolgen onze route langs het voormalige turfkanaaltje de Zoom en fietsen ook langs de Wildertse Duintjes, een reliëfrijk bos met heiderestanten.
Enkele terrasjes zijn voorzien.
Nadien is er voldoende horeca aan het station van Heide.
Zorg voor een fiets die in orde is.
Bij regen gaat de tocht niet door, contacteer Diane!
Neem zeker je lidkaart mee en toon die aan de verantwoordelijke zodat hij of zij een juist lidnummer kan noteren!

Afspraakuur : 13u15
Afspraakplaats : station Heide Kalmthout
Aanvangsuur : 13u30
Bijdrage : Gratis. Meld je, met je lidkaart in de hand, spontaan aan bij de verantwoordelijke voor controle.
Info : Diane DK - 0485 80 29 86.
 ZO 24/09/23 Wandeling Lint – Waarloos (12 km) Enkel Oeverleden  ZO 24/09/23 Wandeling Lint – Waarloos (12 km) Enkel Oeverleden
 ZO 24/09/23 Wandeling Lint – Waarloos (12 km) Enkel Oeverleden We vertrekken aan de O.L.V.-Geboortekerk (Kon. Albertstraat) in het centrum van Lint (voldoende parking) en verlaten het dorp via twee spoorwegbruggen (trappen). Zo komen we op het grondgebied van Kontich en lopen even langs en op de fietsostrade F-1 om dan in de velden te verzeilen en langs allerlei boerderijen, veldwegen en glastuinbedrijven de oude spoorwegberm (= natuurreservaat) te bereiken. Als het café aan de visput open is, kunnen we er iets drinken. Anders gaan we naar het centrum van de Kontichse deelgemeente Waarloos waar er een oude dorpsherberg ook onze monden kan spoelen.
Onze terugweg verloopt via soortgelijke wegen.
’s Avonds kunnen de liefhebbers nog iets blijven drinken/eten in het centrum van Lint.

Afspraakuur : 13u45
Afspraakplaats : Kerkplein, Lint
Aanvangsuur : 14u
Info : Luc VDW - 0471 66 09 27 - luc.van.den.weygaert@telenet.be.
 ZO 24/09/23 Panorama wandelroute in de Vlaamse Ardennen (16km)  ZO 24/09/23 Panorama wandelroute in de Vlaamse Ardennen (16km)
 ZO 24/09/23 Panorama wandelroute in de Vlaamse Ardennen (16km) Sedert een tijdje vertoef ik regelmatig in de Vlaamse Ardennen. Deze panoramawandeling staat al een tijdje op mijn 'to do -lijstje'. Je start én eindigt je 16 kilometer lange tocht in het sfeervolle kunstenaarsdorpje Kwaremont, in het hart van de Vlaamse Ardennen. Je kijkt uit op landschappen die zo uit de film lijken geplukt.
De naam van deze route verraadt het al: dit is in de provincie Oost-Vlaanderen misschien wel de wandelroute met de allermooiste panorama's. Je start in het schilderachtige dorpje Kwaremont om daarna flink te klimmen en dalen over verharde en onverharde paden en holle wegen. Een avontuurlijke en uitdagende tocht, maar de uitzichten maken dat helemaal goed. De dorpjes Kwaremont en Zulzeke, de Paterberg, holle wegen, verharde en onverharde paadjes, bossen, beekjes en een waaier aan vergezichten maken deze avontuurlijke trip langs het dak van Oost-Vlaanderen onvergetelijk. Opgelet: voor deze wandeling ben je best goed te been. Geregeld is het flink klauteren en hier en daar wachten je trappen en andere hindernissen.
Na de wandeling kunnen we we samen nog iets drinken/eten. Graag een seintje vooraf (Mailadres en gsm-nr: zie info hieronder).
Vraag van vandaag: Als wat doet de oude windmolen nu dienst?
Meebrengen: hapje en drankje voor onderweg, wandelschoenen.
Neem ook zeker je lidkaart mee en toon die aan de verantwoordelijke zodat hij of zij een juist lidnummer kan noteren!

Afspraakuur : 10u30
Afspraakplaats : Kwaremontplein, 9690 Kluisbergen, eetcafé In De Zon. Parkeren ergens rond de kerk (aan de top van de mythische Oude Kwaremont).
Carpoolen: als je interesse hebt in carpooling (als chauffeur of passagier), gelieve dan tijdig een seintje te geven. Carpooling is enkel mogelijk indien er zich chauffeurs aanbieden! Mailadres en gsm-nr: zie info hieronder.
Aanvangsuur : 10u45
Info : LucDB - 0499 14 87 73 - lucdebode@hotmail.com.
 ZO 01/10/23 Natuurwandeling in de Vlaamse Ardennen te Brakel (20 km)  ZO 01/10/23 Natuurwandeling in de Vlaamse Ardennen te Brakel (20 km)
 ZO 01/10/23 Natuurwandeling in de Vlaamse Ardennen te Brakel (20 km) We vertrekken aan de Sint-Martinuskerk van Opbrakel. Dit landschap in de Zwalmstreek typeert veelal een licht glooiend idyllisch landschap, met hier en daar bloesems van Vlier, Meidoorn en af en toe een bomenrij knotwilgen, her en der kabbelende beekjes met af en toe een mooi boerderijtje.
We wandelen in de richting van Everbeek-Boven en lopen langs de rand van het Hayesbos, deze worden ook de Everbeekse bossen genoemd. In Everbeek-Boven passeren we de Sint Jozefkerk en treffen we al een eerste cafeetje, Het Meiklokje bij den Benny, maar hier lopen we wel voorbij.
We gaan hierna direct links en wandelen op kleine wegeltjes tussen de weiden, waar ook zwarte schaapjes grazen, en in de verte zie je het glooiende landschap waar we even later afdalen. We steken de Molenbeek over in het Trimpontbos.
In de Vlaamse Ardennen komt een twaalftal heuvels voor die sterk opvallen in het reliëf omdat ze niet alleen allemaal ongeveer een hoogte van rond de 150 meter bereiken, maar ook doordat ze op één enkele west-oost-gerichte lijn zijn gelegen. Men noemt deze heuvels ook nog wel ‘getuigenheuvels’. Het Trimpontbos-Hayesbos ligt op één van deze heuvels. Er zijn verschillende valleitjes aanwezig in het bos, en er is het brongebied van de Terkleppebeek en de Verrebeek. Op de valleihelling komen duidelijke taluds voor.
Even later vertoeven we in het Livierenbos en wandelen we op grondgebied Wallonië. Het bosgebied ligt pal op de taalgrens in het gebied tussen de gemeenten Brakel en Vloesberg (Flobecq). Even later zitten we terug in het Hayesbos en steken we de grens weer over. We lopen even door een privétuin die mooi is aangelegd met snoeivormen, eerder een cottagestijl, en passeren ook enkele boomgaarden met perelaars, na een tijdje maken we een lus in het Brakelbos.
Het Brakelbos maakt deel uit van het boscomplex dat zich uitstrekt tussen Brakel en Vloesberg. Samen met het Pottelbergbos en het Bos Ter Rijst vormt het één geheel van 200 hectare. Middenin deze bossen ligt het gehucht d'Hoppe (La Houppe) dat bij Vloesberg hoort. Het Brakelbos is deels Vlaams, deels Waals.
De Sassegembeek baant zich in steile ravijntjes naar De Zwalm, een speelparadijs voor vissen en amfibieën. In het voorjaar ontrolt de wilde hyacint sierlijk zijn blauwpaars tapijt, een ware streling voor het oog.
In d'Hoppe, kunnen we zeker een biertje drinken op een van de caféterrassen. We verlaten het Brakelbos en wandelen even op de grens en ook hier aan de rand van het bos kan de verleiding groot zijn om nog een lekker ijsje te verorberen bij de kleine caravan. Het is wel laat op seizoen en misschien staat het er niet meer.
We lopen verder tussen de velden terug naar Opbrakel, en voor het dorp kunnen we nog op het mooie tuinterras van La Granja 4 een glaasje wijn of een biertje deinken.
Indien er nadien interesse is, kunnen we bij onze stop in La Houppe in een van de cafés reserveren.
PS: deze wandeling werd al georganiseerd in mei 2021.
Meebrengen: Hapje en drankje voor onderweg, stevige waterdichte wandelschoenen.
Afspraakuur : 9u15
Afspraakplaats : aan Crown Plaza Hotel, Gerard Le Grellelaan 10 in 2020 Antwerpen of om 10u30 aan de Sint-Martinuskerk, Sint-Martensstraat te 9660 Opbrakel. Parkeren in de omgeving van de kerk of in J. Sadonespad, een zijstraatje aan de kerk.
Aanvangsuur : 11u
Info : Beatrijs - 0472 21 06 27.
 ZO 15/10/23 Chocoladewandeling Brussel  ZO 15/10/23 Chocoladewandeling Brussel
 ZO 15/10/23 Chocoladewandeling Brussel België en dus ook Brussel zijn wereldwijd bekend voor hun traditie in chocolade en hun overheerlijke pralines!

Met woord én daad gaan we dit thema te lijf. Onder begeleiding van Raf, onze supertoffe gids die we hebben leren kennen als gids van de Art Déco wandeling van 25/06 in Brussel, leren we over de productie en geschiedenis van de chocolade en wandelen we van de Kunstberg tot aan Sint-Katelijne.
We gaan op vier verschillende plaatsen langs voor een kleine degustatie, bij zowel traditionele als recente chocolatiers.
Een rondleiding waar je nog lang zoet mee zal zijn!
Einde: om 17u30 aan de Vismarkt ("Baksteenkaai")
In deze gezellige buurt zijn er voldoende toffe adresjes om iets te drinken en/of te eten.
PS: kom best met de trein aan een zeer voordelig weekendtarief.
Indien je toch zou willen carpoolen vanuit Oud Berchem Kerk, graag een mailtje aan nicole@oever.be vóór 12/10. Vermeld of je als chauffeur of als passagier naar Oud Berchem Kerk komt. De carpooling gaat enkel door als er voldoende chauffeurs zijn.
Afspraakuur : 13u45
Afspraakplaats : Oud Berchem Kerk voor mogelijke carpooling indien er zich voldoende chauffeurs aanbieden of om 14u45 op het ronde pleintje voor het Centraal Station Brussel ("Europakruispunt") waar Pieter & Nicole iedereen verwelkomen.
Aanvangsuur : 15u
Reservatie : € 15 overschrijven op Oeverrekening KBC BE07 7310 3573 4266.
Vermeld lidnummer, datum en activiteit
Info : Pieter & Nicole - 0478 54 54 54 - 0475 59 56 11 - pieter@oever.be.
Max. personen : 20
Annulatie : Annulatievoorwaarden voor ééndagsactiviteiten
 ZO 22/10/23 Wandeling te Herent (20km), bij swinging Bart. ZO 22/10/23 Wandeling te Herent (20km), bij swinging Bart.
 ZO 22/10/23 Wandeling te Herent (20km), bij swinging Bart.Vanuit de gelijknamige sporthal starten we met de Mollekensbergwandeling. We passeren 'De Bereklauw', een alternatieve kunstenaarsgroep, waar we een korte rondleiding krijgen. Dan volgt een prachtige holle weg die ons in Winksele brengt. Tijd voor onze picknick. In de namiddag wandelen we dan verder naar twee natuurpareltjes: de Molenbeekvallei en het Kastanjebos, zo genoemd omdat het op die manier vermeld staat op de kaarten van Graaf de Ferrari uit 1788. Hier is onze 2de halte.
Eventjes de Mechelse Steenwag oversteken en we komen aan de Benedictushoeve. Deze bio-boerderij hangt af van Oostrem, een instituut voor personen met een lichte mentale beperking. Hier wordt o.a. alle koffiedrek van Gasthuisberg gedroogd, om als basis te dienen voor champignonkwekerijen. Tot slot gaan we nog voorbij het Duigemhof, omgevormd tot een mini-administratief centrum. Terug de spoorweg onderdoor en we zijn terug aan ons vertrekpunt aangekomen. Wie wil kan daar nog iets eten (specialiteit zijn hun pizza's) of drinken.
Be there!
Meebrengen: hapje en drank voor onderweg (minimum 2 stops), stevige wandelschoenen, goed weer, goed humeur.
Afspraakuur : 10u45
Afspraakplaats : Sporthal Bart Swings, Kouterstraat 1, 3020 Herent.
Aanvangsuur : 11u
Info : Rik V - 0472 44 72 43.
 ZO 22/10/23 Ensorhuis - Ensorwandeling + tentoonstelling Anna Boch Oostende  ZO 22/10/23 Ensorhuis - Ensorwandeling + tentoonstelling Anna Boch Oostende
 ZO 22/10/23 Ensorhuis - Ensorwandeling + tentoonstelling Anna Boch Oostende Wie even in de geest van James Ensor wil ronddolen, moet naar Oostende. Het James Ensorhuis draagt niet louter de naam van de kunstenaar, het is waar Ensor tot aan zijn dood in 1949 leefde en werkte. Veel inmiddels onbetaalbare kunstwerken kwamen er tot stand. Vrijwel meteen na zijn dood werd de woning ingericht als museum, maar het werd pas recent in haar oorspronkelijke staat en volle glorie gerestaureerd.
Meer nog: door ook het aanpalende pand te integreren, is het James Ensorhuis hét mekka voor fans van de kunstenaar.

Dankzij het authentiek meubilair, de reproducties en kleine documentaire-presentaties beleef je de werk- en leefruimte van de kunstenaar op een unieke wijze. Vijf belevingskamers belichten elk een ander thema.
We bezoeken het Ensorhuis met een gids. Nadien neemt de gids ons mee voor een James Ensorwandeling in Oostende. Deze wandeling van 3 km loodst ons langs 13 plaatsen die belangrijk waren voor de kunstenaar.

Om 15u30 bezoeken we de prachtige tentoonstelling van Anna Boch.

Mu.ZEE brengt een eerbetoon aan Anna Boch (1848-1936), kunstschilderes en mecenas. Dit, 175 jaar na haar geboorte. De tentoonstelling richt zich op Anna Boch als kunstenares en als vrouw aan het einde van de 19e eeuw in België. Ze stond bekend als zeer vooruitstrevend: ze bezat een auto, reisde veel en vaak alleen – niet evident als vrouw in die tijd. Net zoals haar impressionistische tijdsgenoten Berthe Morisot (1841- 1885) in Frankrijk of Mary Cassat (1844-1926) in de Verenigde Staten, wordt ook Anna Boch geboren in een erg welgesteld milieu. Anna’s broer Eugène (1855-1941) zal ook schilder worden in Parijs en hij raakt er bevriend met Vincent van Gogh. Haar neef, advocaat en schrijver Octave Maus (1856-1919), is de grondlegger van de impressionistische kunstenaarsgroepen Les XX en La Libre Esthétique, in Brussel. Haar familie was eigenaar van de Manufacture Boch Frères Keramis in La Louvière.

Deze impressionistische kunstenares genoot internationale waardering. Ze was een groot muziekliefhebber en kunstverzamelaar: ze verzamelde werk van Paul Gauguin, Vincent van Gogh en Paul Signac – en had een neus voor jong talent. Net zoals bij haar Franse collega-kunstenaars nemen zeelandschappen, de natuur en reizen een belangrijke plaats in in haar oeuvre. Ook de Noordzee als onderwerp verschijnt in haar oeuvre: de Belgische kust en vooral Oostende, de stad van James Ensor, waren haar niet vreemd: James Ensor, van wie ze onder meer een sleutelwerk La Musique russe verwierf, lag haar nauw aan het hart.
Voor deze tentoonstelling werden uitzonderlijke bruiklenen toegestaan zoals Paul Signac, La Calanque (KMSKB), Paul Gauguin, Conversation dans les prés Pont-Aven (KMSKB), Vincent van Gogh, Portret van Eugène Boch (Musée d’Orsay, Paris).
De prijs omvat: gids James Ensorhuis - wandeling James Ensor met gids - gids tentoonstelling Anna Boch.
De inkom voor beide musea zijn gratis met een Museumpas. Heb je geen Museumpas dan betaal je € 12 aan de kassa van het Ensorhuis en € 15 aan de kassa van Mu.ZEE voor de tentoonstelling van Anna Boch.
Nadien gaan we gezellig nog iets drinken en/ of eten in Oostende.
Je kan voordelig sporen naar Oostende. Ben je 65+ betaal je € 7.80 heen en terug. Anders is het € 21.80. Er is een trein in Antwerpen Centraal om 10u06, zodat je om 11u52 in Oostende bent.
Indien je toch zou willen carpoolen vanuit Oud Berchem Kerk, graag een mailtje aan nicole@oever.be vóór 19/10, 20u. Vermeld of je als chauffeur of als passagier naar Oud Berchem Kerk komt. De carpooling gaat enkel door als er voldoende chauffeurs zijn.
Afspraakuur : 11u
Afspraakplaats : Oud Berchem Kerk voor mogelijke carpooling indien er zich voldoende chauffeurs aanbieden of om 12u45 aan de kassa van het James Ensorhuis, Vlaanderenstraat 27 in 8400 Oostende waar Pieter & Nicole iedereen verwelkomen.
Aanvangsuur : 13u
Reservatie : € 15 overschrijven op Oeverrekening KBC BE07 7310 3573 4266.
Vermeld lidnummer, datum en activiteit
Info : Pieter & Nicole - 0478 54 54 54 - 0475 59 56 11 - pieter@oever.be.