Zaterdag 18 januari 2020Nieuwsbrief week 3   
 ZO 02/02/20 Jan Decleir & I Solisti in de Roma, Borgerhout *** NOG 2 PLAATSEN  ZO 02/02/20 Jan Decleir & I Solisti in de Roma, Borgerhout *** NOG 2 PLAATSEN
 ZO 02/02/20 Jan Decleir & I Solisti in de Roma, Borgerhout *** NOG 2 PLAATSEN I SOLISTI & JAN DECLEIR 'Mars om de macht (te verspelen)'
Film, muziek en theater vinden elkaar in een schalkse satire op macht.
In Dagboek van Gloemov (1923) drijft de controversiële Russische filmregisseur Sergei Eisenstein schertsend de spot met de hypocrisie van de Russische aristocratie. De surrealistische montage en door Chaplin geïnspireerde commedia dell’arte is een clownesk commentaar op de grootheidswaanzin. I SOLISTI speelt er livemuziek bij van de jonge componist Jasper Charlet.
Met Octet for Wind Instruments (1923) van Igor Stravinsky laat I SOLISTI de onvrede met het Russische regime subtiel verder klinken. De volbloed neoclassicistische muziek ademt orde, rust en balans. Als ware het een dekmantel voor Stravinsky’s eigen turbulente vertrek uit zijn vaderland in 1910.
Mauricio Kagel was een eersteklas schenenschopper en meester in de ironie. In Der Tribun (1979) - een hoorspel voor politiek redenaar, marsklanken en luidspreker - zette hij het politieke populisme in zijn hemd met hoempapakoper en schuinsmarcheerdersmuziek.
In samenspel met I SOLISTI schittert Jan Decleir in zijn rol als hedendaags volksmenner. Zijn betoog, op tekst van Dimitri Verhulst, is er één op het absurdistische af, met snedige verzen en dubieuze zinspelingen, de komst van een nieuw tijdperk bejubelend. "De toekomst wenkt, de lucht klaart op en zelfs de rozen kleuren blauw. Morgen, morgen is van mij en jou."

Pers:
I SOLISTI speelde in 2016 het muzikale theater Der Tribun met een actuele tekst geschreven door Dimitri Verhulst.

De pers:
"Het wrang-komische hoogtepunt was een nieuwe versie van Mauricio Kagels absurdistische muziektheater Der Tribun, met een volvette, deels berijmde tekst van Dimitri Verhulst. Niemand minder dan Jan Decleir kwam het podium opgemarcheerd, bonkend op een grote trom. Als virtuoos publieksmenner wond hij de toehoorders om zijn vinger, om vervolgens een fascistische directe of een xenofobe rechtse hoek uit te delen. Achter hem blies een zootje ongeregelde blazers zich stoïsch door Kagels heerlijke marsen van geordende chaos." (NRC HANDELSBLAD)
"Kagel, muzikale grapjas en onvermoeibare schenenstamper, schreef zijn tien marsjes in 1979. Hij kleedde de heroïek van blinkende trompetten uit tot op het niveau van een amechtige dorpsfanfare. De muzikanten trappen naast de maat, razen door hun noten: het klinkt nergens naar. Tussen de marsen door liet Kagel een tribuun zich voorbereiden op zijn ultieme speech. Jan Decleir bleek de gedroomde vertolker. Verhulsts uitgebluste volksmenner laveerde tussen een wauwelende Berlusconi (‘een synergie van katholiek geloof en plastische chirurgie!”) en een tanden-knarsende De Wever (‘van deze stront maak ik een staat’). Bont, verleidelijk en vermakelijk." (DE STANDAARD)
Afspraakuur : 14u
Afspraakplaats : in de inkomhal van de Roma, Turnhoutsebaan 286, 2140 Borgerhout
Heel gemakkelijk en veilig bereikbaar met het openbaar vervoer!
Aanvangsuur : 15u
Reservatie : € 20 overschrijven op Oeverrekening KBC BE07 7310 3573 4266.
Vermeld lidnummer, datum en activiteit
Info : Pieter & Nicole - 0478 54 54 54 - 0475 59 56 11 - pieter@oever.be.
Max. personen : 10
Annulatie : Annulatievoorwaarden voor ééndagsactiviteiten
 DI 04/02/20 Tape Face 'The Tape Face Show' Brasschaat  DI 04/02/20 Tape Face 'The Tape Face Show' Brasschaat
 DI 04/02/20 Tape Face 'The Tape Face Show' Brasschaat THE TAPE FACE SHOW
Sam Wills werd bekend van America's Got Talent en sindsdien zijn al de zalen waar hij optreedt uitverkocht!

Zijn shows krijgen zoveel vier- en vijfsterrenbeoordelingen van de recensenten, dat de Nieuw-Zeelander Sam Wills geen geld meer hoeft te besteden aan publiciteit.
Wat er zo grappig en subliem is? Alleen Wills’ uiterlijk al: die ietwat verwilderde, ontheemde blik, zijn geëlektrocuteerde kapsel en… dat stuk zwarte Duct tape over zijn mond. Sam Wills zegt namelijk geen woord. De hele voorstelling zwijgt hij. Enkel door middel van mime mét geluid en stand-up zónder taal windt hij elke zaal om zijn vinger. Ook dankzij zijn motoriek, die doet denken aan de vader van de mime, Marcel Marceau, en een ontwapenende fantasie, die hij gemeen heeft met Charlie Chaplin. Beide kwaliteiten laat hij los op allerlei objecten die hij real time in elkaar knutselt. Om er vervolgens iets totaal onverwachts mee te doen. Ook met het publiek creëert hij soms bouwwerken.
Want net als in zijn eerste show is medewerking van de toeschouwers een essentieel onderdeel van zijn nieuwe voorstelling, die net zoals de zorgvuldig geselecteerde muziek en geluidseffecten wordt gebruikt om even knappe als ridicule taferelen te creëren.
“Eindeloos inventief, verschrikkelijk grappig. Sublieme waanzin” (Time Out)
Alle tickets in CC Brasschaat waren onmiddellijk uitverkocht!
Afspraakuur : 19u45
Afspraakplaats : aan de kassa van Theater Hemelhoeve, Azalealaan 1 (voorheen Gemeentepark 8 / tegenover de Ruiterhal) te 2930 Brasschaat waar Pieter & Nicole iedereen verwelkomen.
Ruime parkings en vlot bereikbaar met bus 640.
Aanvangsuur : 20u
Reservatie : € 18 overschrijven op Oeverrekening KBC BE07 7310 3573 4266.
Vermeld lidnummer, datum en activiteit
Info : Pieter & Nicole - 0478 54 54 54 - 0475 59 56 11 - pieter@oever.be.
Max. personen : 10
Annulatie : Annulatievoorwaarden voor ééndagsactiviteiten
 VR 07/02/20 Het Gevolg met 'De moeder en de 3 soldaten' Wilrijk  VR 07/02/20 Het Gevolg met 'De moeder en de 3 soldaten' Wilrijk
 VR 07/02/20 Het Gevolg met 'De moeder en de 3 soldaten' Wilrijk Een boerderij in de Kempen, in de late herfst van 1917. Een weduwe krijgt van de veldwachter van het dorp de boodschap dat drie Duitse soldaten in de schuur komen logeren, om te herstellen van opgelopen oorlogsleed. Dat zint de moeder niet echt. Het leven op de boerderij is zo al moeilijk genoeg. Maar nóg lastiger om dragen is de wetenschap dat twee van haar eigen zonen dagelijks gevaar lopen aan de IJzer, waar ze tegenover 'zulke' Duitsers liggen...
Dat de komst van het vreemde in een eerste reactie onbehagen of schrik oproept, lijkt begrijpelijk. En ook weer niet. Want even goed kunnen mensen verrast of verrukt zijn door het nieuwe. Soms is een eerste contact van meet af aan beladen met aantrekkingskracht. En doorgaans zijn mensen blij en gelukkig met, bijvoorbeeld, de geboorte van een kind – hoewel dat toch ook altijd een Andere is. Terwijl in dat geval de ontmoeting haast vanzelf uitmondt in genegenheid en liefde, liggen in het andere geval haat of vijandschap altijd op de loer. Waarom lukken sommige ontmoetingen wél, en krijgen andere nauwelijks een kans? Heeft dat met de eigen aard van beide partijen te maken? Of veeleer met wat er, ondanks of buiten henzelf, tussen hen gebeurt?
Een vertelling van de komst van de Andere. Van de komst van het Kind.
Tekst: Ernest Claes
Spel: Mieke De Groote, Arif Tajik, Hassan Tawakoli, Farzad Faizi en Waisuddin Muradi
Regie en bewerking: Stefan Perceval
Deze productie won de Vlaamse Emancipatieprijs 2018!
Afspraakuur : 20u
Afspraakplaats : Op de eerste verdieping bij de kassa van CC Wilrijk, Kern 18, 2610 Wilrijk.
Veel parkeerplaatsen!
Kom je met het openbaar vervoer: er rijden verschillende bussen van en naar Wilrijk. Onder andere deze lijnen rijden op ± een half uurtje van het centrum van Antwerpen naar CC De Kern: 17, 21, 22, 33, 180, 181, 182 en 183 (halte Bist). Met bus 141 heb je een rechtstreekse verbinding vanuit Hoboken, Mortsel, Borsbeek, Wommelgem en Wijnegem.
Aanvangsuur : 20u15
Reservatie : € 12 overschrijven op Oeverrekening KBC BE07 7310 3573 4266.
Vermeld lidnummer, datum en activiteit
Info : Pieter & Nicole - 0478 54 54 54 - 0475 59 56 11 - pieter@oever.be.
Max. personen : 8
Annulatie : Annulatievoorwaarden voor ééndagsactiviteiten
 ZA 08/02/20 Theater Arsenaal 'Muy Complicado' Mortsel  ZA 08/02/20 Theater Arsenaal 'Muy Complicado' Mortsel
 ZA 08/02/20 Theater Arsenaal 'Muy Complicado' Mortsel Muy Complicado is een wervelende, tragikomische voorstelling waarin vier spelers omgaan met het lijden van de mens als soort. De personages lijken weggelopen uit films van de Spaanse cineast Pedro Almodóvar. Met fel gekleurd pathos en drama boren ze een emotionele plek aan die groter is dan het leven zelf. De dingen des levens worden uitvergroot met maar één doel: (h)erkenning en troost.
“Een filmische collage van schietscènes, sierlijke dans en pathetische ballades, die wonderwel werkt, te meer omdat het viertal zich met veel zwier en timing in absurde bochten wringt. (...) ARSENAAL doet het filmuniversum van Pedro Almodóvar alle eer aan.” Gilles Michiels - De Standaard
Er is een gratis inleiding voorzien om 19u15. Hiervoor heb je je ingangticket niet nodig.
Van/met Steven Beersmans, Randi De Vlieghe, Els Olaerts en Laurence Roothooft
Een productie van ARSENAAL/LAZARUS.
Na de voorstelling blijven we nog iets drinken in de foyer!
Afspraakuur : 20u
Afspraakplaats : In de taverne van Mark Liebrecht Schouwburg Heilig-Kruisstraat 16 te 2640 Mortsel waar Pieter en Nicole iedereen verwelkomen!
Aanvangsuur : 20u15
Reservatie : € 16,50 overschrijven op Oeverrekening KBC BE07 7310 3573 4266.
Vermeld lidnummer, datum en activiteit
Info : Pieter & Nicole - 0478 54 54 54 - 0475 59 56 11 - pieter@oever.be.
Max. personen : 8
Annulatie : Annulatievoorwaarden voor ééndagsactiviteiten
 Dinsdagavondfilm 21/10/20 Judy 2** UGC Antwerpen  Dinsdagavondfilm 21/10/20 Judy 2** UGC Antwerpen
 Dinsdagavondfilm 21/10/20 Judy 2** UGC Antwerpen ‘Judy’ vertelt het tragische levensverhaal van Judy Garland
Een platgetreden regenboog
Die Oscar voor beste actrice zal Renée Zellweger wel winnen voor haar vertolking van Judy Garland. Hollywood is namelijk dol op dit soort imitaties. Toch verdiende Garland een betere film dan deze ‘Judy’.
Er bestaan geen rozen zonder doornen, ook niet voor supersterren. Een van de eerste en krachtigste signalen kwam van de fenomenale Judy Garland. Toen het meisje dat wereldberoemd was geworden als Dorothy in The wizard of Oz en uitgroeide tot een van de grootste entertainers van de 20ste eeuw, in 1969 op haar 47ste stierf aan een overdosis pillen, verraste dat geen mens. Het lag allerminst in Garlands aard om discreet te zijn over haar aftakeling. Iedereen wist dat haar carrière in het slop was geraakt omdat producenten en verzekeraars het risico niet meer wilden nemen hun leading lady tijdens het draaien in een afkickkliniek te zien verdwijnen. In I could go on singing (1963) ging Garland zelfs all the way autobiografisch. Dat wat onderschatte drama gaat over een aan alcohol verslaafde en naar liefde hunkerende musicalster die met een reeks optredens in Londen probeert zichzelf terug te vinden. Woord voor woord de realiteit van haar leven in de sixties.
Er zit vlees aan Garlands droeve rollercoaster van een leven. Geen wonder dus dat er in 2012 een Broadwaymusical van werd gemaakt, End of the rainbow, en dat er vroeg of laat een verfilming moest volgen. De timing was ideaal, kort na de release van de zoveelste slappe remake van A star is born in 2018, waarvan de versie met Garland uit 1954 mijlen boven alle andere uitsteekt. Ze verdient het bovendien niet om vergeten te worden.
Maar ze verdient ook herinnerd te worden met een betere film dan Judy, ongeïnspireerd geregisseerd door de Britse theaterregisseur Rupert Goold, en vertolkt door Renée Zellweger, die er een Oscar voor zal winnen.
Goold volgt de platgetreden paden van de biopic. We maken kennis met Garland als ze in de winter van 1968 met haar twee jongste kinderen wil inchecken in een Londens luxehotel. Haar reservatie wordt geweigerd omdat de cheque ongedekt is. De volgende twee uur zien we haar, net als in het echte leven, voortdurend van gedaante veranderen. De ster die op de planken de ene dag wordt uitgejouwd omdat ze zich dronken en suf nauwelijks staande kan houden, maar op een andere dag nog steeds kan uitpakken als vanouds. De moeder die met haar zoveelste ex-man vecht om het hoederecht. De depressieve, naar liefde en erkenning hunkerende diva die zich naïef laat inpakken door een gladde jonge avonturier.
De flashbacks naar haar jeugd, die moeten verklaren waarom ze zo’n wrak is geworden, zijn pover en simplistisch. Zoals het grote ­biopic-kookboek voorschrijft, krijgen we de sleutelscènes die haar gebroken psyche moeten kaderen: de pillen die MGM-directeur Louis B. Mayer haar als tienermeisje liet slikken om het zware leven aan te kunnen, de vernederingen omdat ze qua uiterlijk niet kan tippen aan haar leeftijd­genotes in de studio.
Het komt overeen met wat iedere biograaf over Garland geschreven heeft, maar Goold zet het banaal in scène. Een ‘vaderlijke’ speech van Mayer aan zijn kindsterretje terwijl ze in de studio over de Yellow Brick Road naar Oz wandelen, echt? Vreemd trouwens dat Mayers verantwoordelijkheid wat wordt aangedikt met een korte weinsteiniaanse bepoteling, terwijl Judy’s moeder Ethel (‘de échte Wicked Witch of the West’, zei ze later) uit beeld blijft.
Voor Renée Zellweger, wier carrière ook al jaren in het slop zat, is de rol een godsgeschenk. De hele film draait rond haar en ze mag in iedere scène iets anders doen. Bovendien weten we sinds Chicago dat ze kan zingen. Toch blijft het een verkeerde beslissing Zellwegers stem te gebruiken in deze film. Ze zou met haar imitatie iedere karaoke-avond winnen, maar Garland had een van die stemmen – zoals Roy Orbison, Nina Simone – die volstrekt uniek zijn. Op de beste momenten hing subtiel een traan te bungelen aan haar stem, zo breekbaar, zo onimiteerbaar – en vreselijk in haar minder goede momenten, als het kitsch werd.
Ook in het bestuderen van Garlands maniërismen heeft Zellweger duidelijk heel veel tijd gestopt. Een tien voor vlijt, maar zoals zo vaak in biopics wordt het een geforceerde imitatiewedstrijd die nooit echt een ziel stopt in het personage. Waarom dan die voorspelbare Oscar? Omdat veel mensen kicken op zulke nummertjes. Kijk naar de Oscars voor Rami Malek als Freddie Mercury, of voor Marion Cotillard als Edith Piaf.
Een verzonnen rol is er voor twee Britse homo’s, hevige fans van Judy Garland. Dat aspect moest er wel in, omdat Garland het eerste grote homo-icoon was: decennialang was de vraag ‘friend of Dorothy?’ een wachtwoord voor homo’s om elkaars geaardheid te verifiëren. Goed om dat even in herinnering te brengen, maar de sleutelrol die het duo in de slotscène mag spelen, is onuitstaanbaar kleverig.
Deze biopic zal als monumentenzorg wel enig nut hebben. Maar ergens, aan de andere kant van de regenboog, wacht hopelijk een veel betere hommage.
Steven De Foer in De Standaard van 14/01/20
Van: Rupert Goold
Met: Renée Zellweger, Jessie Buckley, Rufus Sewell, Finn Wittrock (118 min.)
Bijdrage: Op vertoon van je geldige Oever lidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticket aan
€ 7,40. Normale prijs van een UGC filmticketje is € 11,40! Breng gepast geld mee als het kan!
Wegwijzer: Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren (€3 voor 3 uren!) in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken.
Afspraakuur : 19u10
Afspraakplaats : UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Aanvangsuur : 19u30
Info : Luc F - 0484 98 38 37 - lucferny@gmail.com. of : Paula W - 0496 60 49 51 - film@oever.be.
 Overzicht activiteiten Overzicht activiteiten
 Overzicht activiteitenZA 18/01/20
Nieuwjaarsreceptie en Party in Den Haasdam Kapellen ENKEL LEDEN!
ZO 19/01/20
Wandeling in Westerlo (± 12 km)
Sint Dimpnaroute vanuit Geel (± 42 km)
Fototentoonstelling Present Stephan Vanfleteren Antwerpen OOK NIET-LEDEN! *** VOLZET
Samenkomst Skivakantie Hinterglemm Mortsel 19u
Samenkomst Warm winterweekend Landal 'Coldenhove' Veluwe (Eerbeek, Gelderland, NL) Mortsel 19u30
Samenkomst Ardennenweekend (verblijf in hotel Auberge d'Alle in Alle sur Semois) 20u15
DI 21/01/20
Pétanque Wommelgem
Badminton Kessel
Bowlen - Bowling stones Antwerpen
Dinsdagavondfilm Judy 2** UGC Antwerpen
DO 23/01/20
Comp. Marius DE SCHPOUNTZ Kapellen OOK NIET-LEDEN! *** NOG 1 PLAATS: bel snel Pieter 0478 54 54 54 voor dit laatste plaatsje!
VR 24/01/20
Warm winterweekend Landal 'Coldenhove' Veluwe (Eerbeek, Gelderland, NL) ENKEL OEVERLEDEN! *** NOG 1 PLAATS: bel snel Pieter 0478 54 54 54 voor dit laatste plaatsje!
Badminton Mortsel
Oevercafé Mortsel
Concert met het Antwerp Symphony Orchestra Mahler/Symfonie nr.9 Antwerpen
ZA 25/01/20
Theater De Roovers Melancholia - Ivanov is dood! Leve Ivanov! Mortsel *** VOLZET
ZO 26/01/20
Skivakantie in Hinterglemm (Oostenrijk) *** VOLZET
DI 28/01/20
Pétanque Wommelgem
Badminton Kessel
DO 30/01/20
Yevgueni, Morgen verse sneeuw Brasschaat OOK NIET-LEDEN! *** NOG 1 PLAATS : bel snel Pieter 0478 54 54 54 voor dit laatste plaatsje!
url Klik hier voor meer info