Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 Januari 2020pijl r
madiwodovrzazo
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 14 Januari 2020
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Pétanque WommelgemDI 14/01/20
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=ta141)    
 
 
 
Badminton KesselDI 14/01/20
Omschrijving :#DIB
Aanvangsuur :19u30
Info :Franz B - 0498 18 75 81
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=ta142)    
 
 
 
Dinsdagavondfilm 1917 5***** UGC AntwerpenDI 14/01/20
Omschrijving :foto bij activiteitVerbluffende oorlogsfilm ‘1917’: een film die je kleren natmaakt (5/5)!
Sam Mendes (Skyfall) gokt en schiet raak met 1917, een sensationele oorlogsfilm die hij op een grijze namiddag in één ruk draaide. Of zo lijkt het toch.
Stilaan dachten we elke oorlogsfilm wel gezien te hebben. Het zal wel zo zijn dat geen conflict hetzelfde is, maar meer dan één (mindere) filmmaker heeft ons wel die indruk gegeven. De klassiekers willen we niet geringschatten – Nolans recente toevoeging Dunkirk is een meesterwerk. Wat zou Sam Mendes nog uit zijn hoed toveren?
Zoals hij op zijn tippen is gaan staan, moet de regisseur van American Beauty zich ook zelf die vraag hebben gesteld. Het antwoord is een film als een hartverlammende, intense beleving van de Groote Oorlog. Wat het moet geweest zijn voor de stumpers die zich er middenin bevonden. Hij stelt scherp op een missie die een duo onbeduidende, jonge soldaten voorbij de vijandige linies stuurt.
Dat krijg je als je twee Bondfilms hebt geregisseerd: dan ben je verknocht aan adembenemend spektakel. 1917 maakt je als kijker tot deelgenoot en gunt je geen seconde rust. Al snel lijk je in het spoor van die twee knullen de ziel uit je lijf te lopen. Wanhopig hap je naar adem. De lucht is vochtig, je kleren voelen klam. Als een razende gaat je hart tekeer. Help! Is er een dokter in de zaal?
Grandioos rekt de Brit de grenzen op van wat cinema vermag. Het vernuft zit ’m deels in de aanpak. De film wekt de indruk dat hij in één vloeiende beweging gedraaid is, alsof het een enkel – weliswaar twee uur durend – shot is. Herinner u Birdman uit 2014, waarin Iñárritu hetzelfde trucje uithaalde. Camera op de schouder, hop! Twee uur draaien en klaar! Heeft de filmmaker 1917 werkelijk op een doordeweeks namiddagje ingeblikt? Stel je voor!
Niet dus. Tientallen losse shots werden aan elkaar gekleefd. Technisch was dat geen sinecure – er werd zowel nabij Stonehenge in Engeland gefilmd als in Schotland – maar dat is er niet aan te zien. Zo feilloos gebeurde de montage.
De filmmaker had bovendien Roger Deakins in zijn team, de director of photography van wie zowat elke cineast natte dromen heeft. Van No Country for Old Men tot Blade Runner 2049: aan Deakins danken sommige van de meest iconische films hun beeldenpracht. Ook nu weer bewijst hij zijn vakmanschap. Terwijl je deze soldaten volgt, word je omvergeblazen door de aanblik van een kapotgebombardeerd landschap.
Zijn inspiratie voor 1917 haalde Mendes uit de verhalen die zijn grootvader hem vertelde. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Alfred Mendes boodschapper voor het Britse leger. Hij wist zich gezegend met snelle benen, maar het was zijn kleine gestalte die hem deed opgaan in de laaghangende mist die vaak tussen de linies zweefde.
De missie in de film had waar kunnen zijn, maar is fictief. De twee soldaten met dienst zijn Schofield (George MacKay) en Blake (Dean-Charles Chapman). In de openingsscène liggen ze in het Franse Écoust-Saint-Mein nog te soezen in het hoge gras – sinds Mendes’ Jarhead weten we dat oorlog soms ook dat is: wachten. Het is 6 april 1917. “Volgende week zijn we thuis.” Tot generaal Erinmore (Colin Firth) hen bij zich laat roepen. 1.600 soldaten maken zich klaar om de volgende ochtend de aanval in te zetten, omdat het lijkt dat de Duitsers zich hebben teruggetrokken. Maar dat is een valstrik, dus moet het duo de boodschap overbrengen om de aanval af te blazen. Omdat Blakes broer een van de 1.600 soldaten is, is het voor hem persoonlijk.
Om die manschappen te kunnen bereiken, moet het tweetal met hun boodschap door bezet gebied. “Dat zou inmiddels verlaten moeten zijn”, klinkt het voorzichtig. Met het pistool dat ze meekrijgen, kunnen ze noodsignalen afvuren. “Gooien jullie het wel weer onze richting uit als ze jullie zouden beschieten? Zo’n pistool verliezen we niet graag.” Als pragmatiek levens kan redden, dan toch niet de hunne.
Mendes is bijzonder karig met context. Hij wil de kijker geen geschiedenisles voorschotelen. Wat het destijds moet zijn geweest om te rennen door de modder, niet wetende of je enkele seconden later nog in leven zult zijn: daar is het hem om te doen. Het verklaart ook zijn keuze voor twee onbekende namen in plaats van grote sterren. Hij zag af van alles wat de kijker zou afleiden.
Oorlog is een zieke loterij, chaos van het ergste soort. Het is nietsontziend en onmenselijk. Dat laat 1917 je door de ogen van twee jongens (wat een acteurs!) genadeloos ervaren. Het konden je broers zijn, of je zonen. Jij kon het zijn. Mendes herleidt de Eerste Wereldoorlog niet tot pervers entertainment, maar toont net zijn zieke, overrompelende absurditeit.
(GVA 07 01 20)
Van: Sam Mendes
Met : Dean-Charles Chapman, George MacKay, Colin Firth, Andrew Scott (119 min.)
Bijdrage : Op vertoon van je geldige Oever lidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticket aan
€ 7,40. Normale prijs van een UGC filmticketje is € 11,40! Breng gepast geld mee als het kan!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren (€3 voor 3 uren!) in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken.
Afspraakuur :19u10
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Aanvangsuur :19u30
Info :Luc F - 0484 98 38 37
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=ta143)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be