|
| Dinsdagavondfilm 'The Mustang' (Laure de Clermont-Tonnerre) 4*** UGC Antwerpen | DI 29/10/19 |
|
Omschrijving : | The Mustang: ijzersterke vertolking van Matthias Schoenaerts in knap gevangenisdrama
Na koeien (Rundskop) en orka’s (De rouille et d’os) meet Matthias Schoenaerts zich in The Mustang met wilde paarden. En hoe!
The Mustang is een verhaal van gevangen paarden en opgesloten mannen. Naar schatting honderdduizend mustangs rennen nog vrij rond in de Verenigde Staten. Elk jaar wordt een deel ervan gevangen door het Bureau of Land Management, dat het publieke domein beheert. Het Bureau werkt samen met een gevangenis als het Northern Nevada Correctional Center, waar gevangenen de wilde paarden temmen om ze te kunnen verkopen.
Deelnemers aan het Wild Horse Inmate Program hebben een kleinere kans op recidive, in een land waar twee derde van de vrijgelaten gevangenen binnen de drie jaar weer achter de tralies zit. Voor de paarden is het een oefening om hun angsten en agressie te beheersen. Voor de gevangenen ook.
Toen de Franse actrice Laure de Clermont-Tonnerre over het paardenprogramma hoorde, wist ze dat het haar regiedebuut moest worden. Tijdens haar research van vijf jaar vond ze financiering in Frankrijk en bij de Belgische taxshelter, maar ook bij Robert Redford: de ‘Horse whisperer’ himself steunt al jaren de onafhankelijke film met zijn Sundance Institute.
The Mustang is een indrukwekkend, zelfverzekerd debuut met een stevige hartslag. Het is een Europese regisseur die, Wim Wenders achterna, een Amerikaans onderwerp en landschap met een eigen gevoeligheid injecteert. En het zal niet alleen vanwege de Belgische taxshelter zijn dat ze een beroep deed op enkele Belgische talenten. Chef fotografie Ruben Impens trok eerder al naar de VS voor de opnames van Beautiful Boy, als vaste compagnon de route van Felix Van Groeningen. Hij speelt een schitterend spel van contrasten: de benepen interieurs in de gevangenis versus de oneindige weidsheid van de woestijn, die bij hem een romantische gloed als in een western krijgt. Wat een openingsbeelden: een troep wilde paarden wordt middenin de woestijn door een brutale helikopter richting een fuik gedreven.
Een gevangene die een wild paard moet temmen en dus ook zichzelf – het lijkt wel typecasting om daar Matthias Schoenaerts voor te vragen. Ja, het klopt dat The Mustang de zoveelste keer is dat hij de in zichzelf gekeerde, ruwe bonk speelt, die een kernreactor van emoties verbergt achter een zwijgzame gevel. Maar wat doet hij dat sterk.
Hij speelt Roman Coleman met gebogen schouders en neergeslagen ogen, alsof de gevangenis hem na meer dan een decennium gebroken heeft. Maar is dat wel zo? Schoenaerts speelt zo ingehouden dat je alleen maar kunt vermoeden dat Roman vroeg of laat zal uitbarsten – of uitbreken. Hij is een wandelende tijdbom, een spanningsboog in zichzelf. Impens filmt Schoenaerts’ hoofd, terwijl je het gestamp en gebries van de wilde paarden hoort. De agressie aan de buitenkant is slechts een symptoom van de angst en twijfels vanbinnen.
The Mustang is ook een deconstructie van mannelijkheid: een film die toont dat er een uitweg is uit de cirkel van geweld en stoerdoenerij. Het helpt als je iets hebt waar je trots op kunt zijn.
In een magistrale scène gaat Schoenaerts zelfs een boksmatch aan met een paard. Niet de beste aanpak, weet zijn mentor, gespeeld door Jason Mitchell (Straight Outta Compton, Detroit). “Als je je paard wilt beheersen, moet je eerst jezelf beheersen.”
Ook Bruce Dern weet hoe hij een levensles kan brengen, als hoofd van het programma. “Ik heb lang met paarden gewerkt”, gromt hij. “Sommige kun je temmen, sommige niet.”
Clermont-Tonnerre vertelt zonder uit te leggen. Pas wanneer zij het wil, wordt duidelijk wat er aan de hand is. Zo heb je er aanvankelijk het raden naar wie de zwangere vrouw is die Roman met een bezoek eert in de gevangenis. Maar wanneer de puzzelstukjes samenkomen, verhoogt dat alleen de intensiteit.
De metafoor van de wilde paarden en zware jongens, de casting van Schoenaerts als ingehouden agressor, het gevangenisdrama: The Mustang balanceert op het dunne koord van clichés, maar blijft meer dan rechtop. Uiteindelijk vertelt deze film niet precies wat je verwacht, wat met een ontroerend gevoel van hoop komt. De regisseur legt een verrassend soort gevoeligheid in een omgeving waar je alleen hardheid en testosteron verwacht.
Jeroen Struys (GvA 23/10/19)
|
Met : | Matthias Schoenaerts, Jason Mitchell, Bruce Dern
Duur: 96 min.
|
Bijdrage : | Op vertoon van je geldige Oever lidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticket aan
€ 7,40. Normale prijs van een UGC filmticketje is € 11,40! Breng gepast geld mee als het kan!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren (€3 voor 3 uren!) in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken. |
Afspraakuur : | 19u25 |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's! |
Aanvangsuur : | 19u45 |
Info : | |
of : | Luc F - 0484 98 38 37 |
|
|