|
| Dinsdagavondfilm Bacurau (Kleber Mendonça Filho en Juliano Dornelles) 3,5* UGC Antwerpen | DI 01/10/19 |
|
Omschrijving : | ‘Bacurau’-regisseur versus Bolsonaro: ‘We leven in een dystopie’
Terwijl het Amazonewoud in vlammen opgaat, staat in Brazilië ook de culturele sector in brand. Met intimiderende uitspraken en zware besparingen probeert president Bolsonaro de nationale filmproductie dood te knijpen. Bacurau-regisseur Kleber Mendonça Filho gaat in het verzet.
In mei was Brazilië nog alom tegenwoordig op het filmfestival van Cannes. Over de verschillende secties verspreid waren maar liefst zeven producties te zien uit het grootste land van Zuid-Amerika. Niet onlogisch, want Brazilië heeft een lange en rijke filmtraditie, en staat vooral sinds eind jaren 90 weer stevig op de kaart dankzij internationaal gelauwerde kleppers als Central do Brasil en Cidade de Deus. Maar daar kan wel eens snel een eind aan komen, vrezen heel wat Brazilianen. De grote schuldige: Jair Bolsonaro, de oerconservatieve populist die begin dit jaar ingehuldigd werd als president, en sindsdien de ene na de andere controverse uitlokte.
Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Bacurau, de film die in Cannes de Prijs van de Jury wegkaapte, door velen werd gelezen als een vlammende kritiek op het beleid van Bolsonaro. Regisseurs Kleber Mendonça Filho en Juliano Dornelles tonen een onheilspellende toekomst waarin zwaarbewapende Amerikanen voor de lol een dorpje in het arme Noord-Oosten komen uitmoorden. Mensenjagen als hobby. Een allegorie op het Brazilië van Bolsonaro – die openlijk dweept met de (door de VS gesteunde) militaire dictatuur die het land in haar greep hield van 1964 tot 1985 – lijkt niet vergezocht.
REALITEIT HAALT DE FICTIE IN
Alleen houdt zo’n interpretatie geen rekening met de tijd die het duurt om een film op het scherm te krijgen, geeft Mendonça Filho aan wanneer we hem in Cannes ontmoeten: “Een film maken duurt lang, dat vergeten mensen soms. We hebben jaren geschreven aan Bacurau, en de opnames hadden vorig voorjaar plaats. Op dat moment leek het nog volstrekt ondenkbaar dat Bolsonaro de verkiezingen zou winnen.”
Recensie van Lieven Trio (DeMorgen van 24/09):
Het Braziliaanse Bacurau won in Cannes de Prijs van de Jury met zijn bevreemde mengeling van sociale kritiek, bloedige sciencefiction en vrolijke waanzin. Joepie, mensen jagen!
Een ontploffend hoofd: sinds David Cronenberg het expliciet in beeld bracht in Scanners, zijn we het wel een beetje gewend, maar het blijft toch schrikken wanneer je in Bacurau plots weer de hersenen in het rond ziet spatten.
Zeker omdat je dat soort extreem geweld in het begin van de film niet ziet aankomen. Bacurau gaat van start als een sociaal-realistisch verhaal, dat weliswaar in de nabije toekomst gesitueerd is. We zien hoe een jonge vrouw terugkeert naar haar geboortedorp, in het arme noordoosten van Brazilië, om er afscheid te nemen van de oudste inwoner. Maar wanneer er tijdens de feestelijke begrafenisstoet – regisseurs Kleber Mendonça Filho (Aquarius) en Juliano Dornelles zetten de kracht van de lokale cultuur mooi in de verf – mysterieuze pilletjes worden geconsumeerd, begin je toch te vermoeden dat dit geen film zoals een andere wordt.
Er gebeuren steeds vreemdere dingen: iemand merkt op dat het dorp van Google Maps is verdwenen, en na een bezoekje van twee onheilspellende motorrijders is er plots geen gsm-ontvangst meer. Wanneer een bende Amerikaanse mensenjagers op het toneel verschijnt, wordt de situatie helemaal grimmig.
SPAGHETTIWESTERN OP DRUGS
Bacurau is een politieke parabel die voelt als een spaghettiwestern op drugs. Strooiend met genrereferenties (onder anderen John Carpenter en Sergio Corbucci passeren de revue) nemen Mendonça Filho en Dornelles de Braziliaanse samenleving op de korrel. Neoliberalisme, corruptie en Amerikaanse invloed dreigen de lokale bevolking te verpletteren, maar die is niet van plan om over zich heen te laten lopen. Wat een maffe ode aan de rebellie, besprenkeld met bizarre humor, WTF-momenten en een fantastische Udo Kier!
|
Bijdrage : | Op vertoon van je geldige Oever lidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticket aan
€ 7,40. Normale prijs van een UGC filmticketje is € 11,40! Breng gepast geld mee als het kan!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren (€3 voor 3 uren!) in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken. |
Afspraakuur : | 19u |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's! |
Aanvangsuur : | 19u15 |
Info : | |
of : | Nicole - 0475 59 56 11 - |
|
|