Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Deze maand
   Nieuw bijgekomen
   Op datum
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   afprinten print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
pijl lFebruari 2025pijl r
madiwodovrzazo
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
Activiteiten
FUIVEN Singles
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten op 4 Februari 2025
 
Vorige maandOverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm 'Jouer avec le feu' (Delphine en Muriel Coulin) 3 *** UGC AntwerpenDI 04/02/25
Omschrijving :foto bij activiteit‘Jouer avec le feu’: meeslepend drama over leven met een extreemrechtse zoon
Ruben Nollet in De Tijd van 27/01/25
Van Delphine Coulin, Muriel Coulin en met Vincent Lindon, Benjamin Voisin, Stefan Crepon
Duur:1u58
Wat doe je als je tot de vaststelling komt dat je zoon gefascineerd is door extremistisch gedachtegoed? Rond dat verontrustende en intieme thema bouwen de zussen Delphine en Muriel Coulin een indringend drama: ‘Jouer avec le feu’.
‘Ik heb schrik’, geeft schrijfster/cineaste Delphine Coulin toe. Opvallend, want ‘Jouer avec le feu’, de film die ze met haar zus Muriel heeft gemaakt, kreeg lovende reacties en doet het goed in de Franse zalen. Op sociale media wordt hij echter ook zwaar aangepakt vanuit een welbepaalde hoek: extreemrechts. ‘Jouer avec le feu’ is het verhaal van Pierre (rol van Vincent Lindon, op het festival van Venetië bekroond als beste acteur), die sinds de dood van zijn vrouw alleen verantwoordelijk is voor de opvoeding van zijn twee zonen. De drie hebben altijd goed met elkaar opgeschoten en delen een passie voor voetbalclub Lens. Maar de jongste tijd groeien er spanningen tussen Pierre en zijn oudste zoon Fus. Zeker wanneer Pierre begint te vermoeden dat zijn zoon in contact is gekomen met extreemrechtse kringen en daar steeds meer in verwikkeld raakt.

Nederlaag
Aan de basis van de film ligt een gevierde roman uit 2020, ‘Ce qu’il faut de nuit’. ‘Delphine en ik waren al langer op zoek naar een uitgangspunt om het te hebben over het politieke klimaat in Frankrijk, met name de band tussen de politiek en het gezin’, zegt Muriel Coulin. ‘In elk Frans gezin wordt over politiek gepraat en we vonden het vreemd dat je daar in Franse films nauwelijks iets van merkt. In de roman van Laurent Petitmangin vonden we alle thema’s die ons interesseerden. Daarom is dit ook geen film over extreemrechts, maar over de angst voor extreemrechts.’
Als ‘Jouer avec le feu’ diep snijdt, is het omdat de zussen volledig focussen op de figuur van Pierre, de ontsteltenis die hij ervaart als hij beseft welk pad zijn zoon gekozen heeft en zijn onvermogen om dat recht te trekken. Voor Pierre komt het aan als een dubbele nederlaag, niet alleen als vader maar ook als activist. Hij werkt bij de spoorwegen, was betrokken bij de vakbond en heeft altijd geprobeerd zijn engagement door te geven aan zijn kinderen. Dat Fus nu het gezelschap en de ideologie van rechtse extremisten verkiest, is meer dan Pierre kan verwerken. Waardoor hij geregeld verkeerd reageert en de kloof tussen hem en zijn zoon verder uitdiept.
Het verschil tussen Pierre en Fus, die in wezen allebei uitdrukking geven aan een gevoel van ontevredenheid en onrecht, zegt veel over de wereld waarin we leven, meent Delphine. ‘De linkse arbeidersbeweging waar Pierre deel van uitmaakte, had de ambitie om iets nieuws op te bouwen. Ze nam bijvoorbeeld deel aan betogingen voor migranten en tegen de dictaturen in Zuid-Amerika, ook al was dat ver van haar bed. Maar ze vond het belangrijk om op te komen voor al wie onderdrukt werd. Fus, en bij uitbreiding radicaal rechts, is het tegenovergestelde. Het is louter woede, blind geweld en vernieling op grote schaal. De rechtsstaat omverwerpen. Daar botst het tussen vader en zoon.’

Crisis en hoop
Maar het is niet zomaar zwart tegen wit. De cineasten slagen erin om alle personages kleur en nuance te geven. Pierre houdt zielsveel van zijn beide zonen, maar maakt niet altijd de beste keuzes. De jongste zoon, Louis, is bang om partij te kiezen en maakt zich liever uit de voeten. En Fus is een enthousiaste jongeman die duidelijk worstelt met een diep gevoel van minderwaardigheid. De dood van de moeder hangt als een loden schaduw over het gezin. ‘Dat is een terugkerende combinatie wanneer het fout loopt met een jongere’, stelt Muriel Coulin. ‘Vaak komt die uit een gezin dat een trauma heeft meegemaakt of uit een wankel milieu. Daar komt dan een gevoel van vernedering bovenop. De katalysator is een ontmoeting met een vriend of een groep die zich aanbiedt als een nieuwe familie.’
‘Jouer avec le feu’ voegt daar een bredere sociale context aan toe. De film speelt zich af in het noordoosten van Frankrijk, een industriële regio die niet hersteld is van de zware economische crisis uit de jaren 1970. De werkloosheid ligt er nog steeds een stuk boven het nationale gemiddelde. Fus ziet dan ook weinig heil in een carrière als metaalbewerker. Ook veelzeggend: de illegale (en brutale) kooivechtmeeting waar hij op een bepaald moment naartoe trekt, vindt plaats in een leegstaand fabrieksgebouw. ‘Veel mensen zijn er van de ene dag op de andere alles verloren’, benadrukt Delphine Coulin. ‘Dan is het niet moeilijk om te begrijpen waarom sommigen door extreme keuzes in staat zijn duidelijk te maken dat ze er nog zijn. Hun proteststem hangt nauw samen met alles wat ze hebben meegemaakt.’
In tegenstelling tot de oorspronkelijke roman weigert ‘Jouer avec le feu’ alle hoop op te geven. Ondanks alles is de liefde tussen de vader en zijn zonen voelbaar en blijft er een opening voor verzoening. Essentieel, vindt Muriel Coulin. ‘We willen films maken die een dialoog op gang trekken. Dat vergt soms moed. Ik begrijp Delphine als ze zegt dat ze schrik heeft voor represailles, maar we moeten het over de moeilijke onderwerpen blijven hebben. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Anders kunnen we beter romantische komedies maken. Dan hoeven we niet bang te zijn voor slechte reacties.’
Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8,50 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,60.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u15
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Ben VdP - 0470 90 24 73
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 21/02/2025 19:55:20 (code=25b041)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be