|
| Dinsdagavondfilm Julie zwijgt (Leonardo van Dijl) 4**** UGC Antwerpen | DI 22/10/24 |
|
Omschrijving : | ‘Julie zwijgt’: een stilte die haast meer zegt dan woorden
Met Julie zwijgt laat Leonardo van Dijl de stilte van een jonge tennisbelofte luid galmen. Wat een oorverdovende debuutfilm.
Ruben Aerts, 15/10/2024 in De Standaard
Van Leonardo van Dijl en met Tessa Van den Broeck, Ruth Becquart, Koen De Bouw
Duur: 100 min.
Praten helpt, zo klinkt het al jaren goedbedoeld vanuit de hulpverlening. We leven in een maatschappij die loden stiltes doorbroken wil zien. Zelfs de meest hardnekkige binnenvetters voelen zich vandaag aangemoedigd om de kaken niet langer stijf op elkaar te houden. Het valt alleen maar toe te juichen.
In Julie zwijgt, het oorverdovende en zelfverzekerde debuut van Leonardo van Dijl (33) en de Belgische hoop op een Oscarnominatie, wordt ook de vijftienjarige tennisbelofte Julie aangespoord om zich niet in de stilte te verschuilen. Maar zoals de titel prijsgeeft, doet ze dat toch.
Wat levert onze jonge landgenoot een indrukwekkende film af. Sober en matuur, trefzeker in wat hij wil overbrengen. Noem zijn naam maar meteen in een adem met die van Lukas Dhont, Laura Wandel en Bas Devos. Net als deze cineasten beheerst Van Dijl een filmtaal die thema’s en stijl naadloos met elkaar weet te verbinden.
Gedurfd snijdt hij een precair topic aan dat immer actueel blijft. Julie zwijgt is een film waar toxische machtsdynamieken en problematisch leiderschap al vroeg als donkere wolken over heen glijden.
Schorsing
Wat spookt er door Julie’s hoofd? Haar coach is zopas geschorst nadat het tennistalent dat enkele jaren eerder de club op de kaart had gezet uit het leven is gestapt. Op het gravel vond je die speelster al langer niet meer. Ze had de sport vaarwel gezegd, de competitiewereld de rug toegekeerd.
Maar pas nu ze er niet meer is, gaan op de club alle alarmen tegelijk af. Terwijl het onderzoek loopt naar de mogelijke rol van die coach in het meisje haar zelfgekozen levenseinde, moedigt de club haar leden aan om te spreken over hun ervaringen met de man.
Voordat er gepraat wordt, is er eerst iemand die zwijgt, zo merkte Van Dijl vorige week zelf op in een interview (DS 9/10/2025) met De Standaard. In zijn trefzekere karakterstudie onder hoogspanning staat zo’n stilte centraal. Of daar heeft het toch alle schijn van. Vast staat dat er iets is wat aan Julie knaagt.
Weglaten
Schijnbaar gebeurt er maar weinig op het witte doek. Van een narratieve puzzel of ronkende dialogen is geen sprake. Zo bekeken heeft Van Dijl het zich niet makkelijk gemaakt. Eens te meer imponeert Julie zwijgt als een oefening in eenvoud en weglaten. Naast de score van de gelauwerde Caroline Shaw — die zuinig is maar op gezette tijden betovert — laat de cineast bovenal Julie’s veelzeggende stilzwijgen spreken terwijl het gewone leven voortkabbelt.
Dat die stilte zo luid galmt, is de verdienste van nieuwkomer Tessa Van den Broeck. Ze heeft een sprekende lichaamstaal en geeft een vertolking die uitblinkt in subtiliteit.
In bijrolletjes kun je onder meer Ruth Becquart (met wie Van Dijl het scenario schreef) en Koen De Bouw herkennen, al moet je bij de pinken zijn. Alleen in hun interacties met Julie duiken zij op. Dan nog blijft de camera strak op haar gericht. Nicolas Karakatsanis, de Belgische DOP die al tot in Hollywood furore maakte met zijn karakteristieke, vaak duistere fotografie, doet zijn reputatie opnieuw alle eer aan.
Toch schetst Julie zwijgt ondanks zijn thematiek geen cynisch beeld van de sportwereld. Een mooie rol is weggelegd voor acteur Pierre Gervais, die als Backie de coach speelt die moet invallen nadat zijn collega op de bank is beland. Hij laat zien dat er ook in de huidige tijden nog moeiteloos een gezonde relatie kan bestaan die aanspoort en amicaliteit toelaat.
Finaal gaat dit portret niet zomaar over zwijgen of praten, wel over iemand de vrijheid geven om zelf te bepalen waar die klaar voor is. Zonder met een belerend vingertje te zwaaien komt Van Dijl zo met een belangrijke nuancering. Praten helpt, maar je mag er niet toe gedwongen worden.
|
Bijdrage : | op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8,50 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,60.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt. |
Afspraakuur : | 19u10 |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping. |
Aanvangsuur : | 19u30 |
Info : | Luc F - 0484 98 38 37 - lucferny@hotmail.com. |
of : | Ben VdP - 0470 90 24 73 - ben.vanderpoorten@skynet.be. |
Wegwijzer : | UGC Cinema |
|
|