Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   print print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 Juni 2022pijl r
madiwodovrzazo
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten 21 Juni 2022
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm El buen patrón (Fernando León de Aranoa) 3 *** UGC AntwerpenDI 21/06/22
Omschrijving :foto bij activiteitEen man uit balans
Javier Bardem is een fabrieksbaas van de oude stempel in deze lichte satire.
‘Afscheidnemen is moeilijk’, zegt Julio Blanco, de fabrieksdirecteur die net een werknemer afdankte. ‘Niemand wil weggaan.’
In El buen patrón geeft Javier Bardem met satirisch genoegen een grote herkenbaarheid aan de baas van een familie­bedrijf in weegschalen. Blanco is geen ­zakenman van de wereld, maar het type ­lokaal figuur dat ervan houdt om in het restaurant een vaste tafel te hebben. Zijn vrouw en hij hebben geen kinderen. ‘Jullie zijn onze kinderen’, spreekt hij vanaf een loopbrug het personeel toe. Een vazal geeft als een volleerd applausmeester aan wanneer zijn woorden bekrachtigd moeten worden.
Deze plezierige, lichte film toont een week uit het leven van Blanco. Niet zomaar één, maar die waarin het bedrijf kans maakt op een regionale prijs voor excel­lente onderneming. Een onaangekondigd ­bezoek zal beoordelen of zijn firma ­Básculas Blanco die erkenning verdient. En dus is de directeur meer nog dan ­anders op zijn qui-vive.
Het is de derde keer dat de Spaanse filmmaker Fernando León de Aranoa met Bardem op de set staat. Loving Pablo was vijf jaar geleden een biopic die niet deugde. Maar met Los lunes al sol greep de ­Madrileen in 2002 wel naar de keel. Het verhaal van ontslagen havenarbeiders die terneergeslagen hun dagen doorbrengen, liet zien hoe snel een leven steil naar beneden kan afglijden. Vanachter een baard gaf ­Bardem de werkende klasse een gezicht.
Bardem en de Aranoa kiezen voor een luchtiger register nu ze het perspectief omdraaien. De man aan het roer is een façade van beminnelijkheid en empathie. Als de toekomst van zijn bedrijf in de weegschaal ligt, toont hij zijn ware aard. Niet dat het hem in zijn beleving een minder goede baas maakt.
El buen patrón is dan wel een satire, maar niet zo scherp dat het snijdt. Blanco mag zich vergapen aan bevallige stagiaires zonder dat hij zijn sympathie op het spel zet. ‘Kom, laat mij je naar huis brengen’, glimlacht hij vaderlijk naar de jonge vrouw, en zij houdt er wel van hoe hij twee maten en gewichten hanteert.
Dat zijn charmes te allen tijde overleven, is ook de verdienste van Bardem, die met elke rol wegkomt. Zijn carrière begon dertig jaar geleden met de films van zijn inmiddels overleden landgenoot Bigas Luna. In diens vleselijke Jamón jamón brak hij door als het onderbroekenmodel El ­Chorizo. Door een bezorgde moeder liet hij zich inhuren om het liefje van haar zoon in te pikken – Bardems latere echtgenote ­Penélope Cruz speelt die jonge vrouw.
Bardem, die stamt uit een familie van acteurs, heeft zich altijd weten te verzetten tegen de blinde typecasting van Hollywood, zelfs toen hij een ster werd na zijn Oscarwinnende rol in No country for old men. Hij blijft ook geregeld terug­keren naar de Spaanstalige cinema.
In Spanje is El buen patrón jubelend onthaald en bij de Goya’s – de landelijke filmprijzen – onder meer bekroond als beste film. Het was pas nog de Spaanse Oscar­inzending, en niet Pedro Almodóvars ­Madres paralelas. Het hoeft niet altijd ’s lands favoriete zoon te zijn die in de schijnwerpers staat.
Met grijze haren, een zelfvoldane tred en een bekrompen blik is Bardem een ­zakenman die in de patriarchale bedrijfsstructuur geen graten vindt. Hij heeft nu eenmaal graag de controle. Maar neem je hem die af, dan raakt hij helemaal uit evenwicht. Al laat hij dat niet meteen ­merken. Hij prutst nog liever aan een weegschaal dan te moeten toegeven dat ze uit balans is.
Van: Fernando León de Aranoa
Met : Javier Bardem, Manolo Solo, Almudena Amor (120 min.)
Ruben Aerts, De Standaard 15 juni 2022

Info : Een filmticketje koop je ter plaatse van de verantwoordelijke, Luc. De ticketjes kosten normaal € 7.
Achteraf gaan we samen nog iets drinken!
Afspraakuur :19u15
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u30
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Nicole - 0475 59 56 11 -
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=vf212)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be