Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Deze maand
   Nieuw bijgekomen
   Op datum
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   afprinten print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
pijl lDecember 2024pijl r
madiwodovrzazo
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
Activiteiten
FUIVEN Singles
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten op 17 December 2024
 
Vorige maandOverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm Conclave (Andrew Berger) 3*** UGC AntwerpenDI 17/12/24
Omschrijving :foto bij activiteit'Conclave' legt politieke intriges in het Vaticaan bloot
In de onderhoudende thriller ‘Conclave’ ontaardt de verkiezing van een nieuwe paus in vuile politieke spelletjes. Dat hoeft niet te verbazen, meent regisseur Andrew Berger. ‘In het Vaticaan is de machtsstrijd misschien wel het hevigst van allemaal.’
Ruben Nollet, De Tijd, 09/12/24
Van Edward Berger en met Ralph Fiennes, John Lithgow, Stanley Tucci
Duur: 2u01
'Wanneer ergens een machtsvacuüm ontstaat, krijg je altijd een gewelddadig gevecht om de opvolging.’ Zo vat de Duitse regisseur Andrew Berger - hij draaide eerder het bejubelde ‘All Quiet on the Western Front’ - zijn nieuwe film ‘Conclave’ samen. Wat dit - fictieve - verhaal echter uniek maakt, is dat het zich afspeelt in een wereld die gehuld is in een waas van mysterie: het Vaticaan, en meer bepaald het conclaaf waarin de kardinalen na de dood van de paus een nieuwe kerkleider moeten aanstellen.
Centraal staat de Britse kardinaal Lawrence (rol van Ralph Fiennes), die als deken van het College van Kardinalen de taak heeft om het hele verkiezingsproces in goede banen te leiden. Hij begrijpt dat het een heikele taak zal worden die veel diplomatie vergt, vooral omdat de kloof tussen de conservatieve en de progressieve vleugels in de Kerk alsmaar breder wordt. En dan duikt er op het laatste moment nog eens een opmerkelijke nieuwe kardinaal op, die stiekem door de vorige paus is aangesteld maar van wie nooit iemand gehoord heeft.
‘Het getouwtrek en de psychologische oorlogsvoering die deze film beschrijft, zal je evengoed terugvinden in de bestuurskamer van een groot bedrijf of in de politieke wandelgangen van Washington’, zei Berger op het filmfestival van Zürich. ‘Maar in het Vaticaan is de machtsstrijd misschien wel het hevigst van allemaal, omdat er zoveel verschillende machtsstromingen zijn. En elke stroming wil de pauselijke troon, om de Kerk volgens haar overtuigingen naar de toekomst te leiden. Zeker de facties die aan de zijlijn hebben gestaan. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat de conservatieve vleugel na de dood van paus Franciscus (die bij zijn verkiezing tot de progressieve vleugel gerekend werd, red.) alles op alles zal zetten om zijn kandidaat aan de macht te krijgen. Waarschijnlijk is hij daar nu al mee bezig.’

Kwaad daglicht
Het plezier van ‘Conclave’ zit in het feit dat de film zich, net als de roman van Robert Harris waarop hij gebaseerd is, in de eerste plaats profileert als een detectivethriller. Kardinaal Lawrence leidt niet alleen een verkiezing, hij volgt ook een kruimelspoor van aanwijzingen die bepaalde vooraanstaande kandidaten in een kwaad daglicht kunnen stellen. Dat hij net als zijn collega’s opgesloten zit in het Vaticaan totdat ze witte rook door de schoorsteen blazen, maakt die speurtocht niet makkelijker en geeft het hele verhaal een vermakelijk Agatha Christie-gehalte.
Berger puurt bovendien het maximum uit de adembenemende - maar ook claustrofobische - architectuur en decors. ‘Veel kunst die in het Vaticaan hangt, is behoorlijk gewelddadig’, legt hij uit. ‘Er zijn heel wat oorlogstaferelen. Daardoor hebben we ons laten inspireren, net als door het bijzondere licht in die kerkelijke schilderijen - duister, gedempt, zacht en natuurlijk.’
Fictie of niet, Berger was erop gebrand een film te maken die zo authentiek mogelijk zou zijn. Omdat hij zoals verwacht geen toestemming kreeg om in het Vaticaan zelf te draaien, was hij verplicht op zoek te gaan naar gelijkaardige locaties, of om die - zoals in het geval van de Sixtijnse Kapel - na te bouwen. Alle kostuums, protocols en rituelen zijn waarheidsgetrouw. Daarvoor gingen Berger en scenarist Peter Straughan (‘Tinker Tailor Soldier Spy’) praten met ervaringsdeskundigen. ‘De kardinalen mogen weinig vertellen over wat daar achter gesloten deuren gebeurt’, geeft de regisseur toe. ‘Maar we hadden een geweldige godsdienstprofessor op de set die perfect kon uitleggen hoe alles eruitziet en verloopt. En uiteraard had Harris voor zijn roman ook al bergen werk verzet.’

Kardinalen kijken ook
Berger stelde bovendien vast dat de kardinalen eerder enthousiast waren over het filmproject. De meesten zeiden dat ze zeker zouden gaan kijken. ‘Dat was niet bedoeld als dreigement’, benadrukt de cineast. ‘Ze vinden het volgens mij gewoon fijn om zichzelf op het scherm te zien. Ik doe ook mijn best om hen neer te zetten als gewone mensen, en niet als levende heiligen. Ze zondigen, ze maken fouten, net zoals jij en ik. Je ziet ze roken en vapen en bezig zijn op hun smartphone. En net zoals jij en ik eindigen ze in een lijkzak.’
'Conclave’ is ook niet bedoeld als frontale aanval op de Katholieke Kerk. Als de recente golf van schandalen, zoals over seksueel misbruik door geestelijken, al aan bod komt, is het eerder in de marge, tijdens gesprekken tussen de kardinalen. De kern van de zaak is de machtsstrijd. Tegelijk vermoedt Berger dat het Vaticaan de film wel in de gaten zal houden.
‘Bepaalde stellingen die we naar voren schuiven, zullen hen toch zorgen baren’, denkt hij. ‘De Kerk blijft het oudste patriarchaat van de wereld. Het zegt alles dat een geweldige actrice als Isabella Rossellini in dit verhaal niet anders kan dan de 27ste rol te spelen. Als ‘Conclave’ iets wil meegeven, dan is het dat het pad voorwaarts misschien niet zo zeker is als de kerkleiders denken. Er zijn barsten in het patriarchaat. Laten we het instituut openbreken en er iets nieuws van maken.’
PS: op DO 12/12 werd Conclave genomineerd voor 6 Golden Globes: de rolprent zelf is genomineerd in de categorie ‘Beste drama’ en Edward Berger in de categorie ‘Beste regisseur’.
Ralph Fiennes maakt een kans op een Golden Globe in de categorie ‘Beste acteur in een drama’. De Britse filmster speelt de rol van kardinaal Lawrence, die als deken van het Kardinalencollege het (pre)conclaaf leidt, maar innerlijk worstelt met zijn geloof.
Isabella Rossellini is genomineerd voor ‘Beste bijrol’. De andere prijskandidaten zijn Peter Straughan voor ‘Beste scenario’ en Volker Bertelmann voor ‘Beste filmmuziek’.

Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8,50 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,60.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u15
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Ben VdP - 0470 90 24 73
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 21/02/2025 19:55:20 (code=xl171)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be