|
| Dinsdagavondfilm ‘Bird' (Andrea Arnold) 3*** UGC Antwerpen | DI 14/01/25 |
|
Omschrijving : | ‘Bird’ zoekt en vindt liefde in een uithoek waar de rest van de maatschappij liever wegblijft
Andrea Arnold betovert met Bird, een coming-of-agefilm die in de marge van de maatschappij meer treft dan doffe ellende.
Ruben Aerts, 31/12/24
Van Andrea Arnold en met Nykiya Adams, Barry Keoghan, Franz Rogowski
Duur: 118min.
Andrea Arnold, bekend van American honey en Fish tank, is niet in staat om films te maken waar je ongevoelig bij blijft. De maatschappelijk betrokken Britse slaagt er altijd weer in om met levensechte verhalen iets kwetsbaars op het witte doek te schilderen dat evenveel ontroert als ontwapent.
Met het meanderende Bird, in Cannes nog een kanshebber voor de Gouden Palm, zoekt Arnold naar vertrouwde gewoonte die uithoeken op die de rest van de maatschappij liever links laat liggen.
Het leven in een onderkomen woonblok, ergens in een uitgetelde stad, hobbelt en struikelt van dag tot dag. Bailey (een glansrol voor nieuwkomer Nykiya Adams) is twaalf. Ze heeft een halfbroer Hunter die enkele jaren ouder is en halfzusjes die veel jonger zijn. In maturiteit overklast ze dan weer moeiteloos haar vader Bug (Barry Keoghan), een jonge kerel vol tattoos die gelooft dat een pad hem rijk kan maken. Of toch het slijm van het beestje, dat hallucinerend zou werken.
Bird vliegt enkele dagen achter Bailey aan, zij is het hart van deze fragiele coming of age. In Bird, zoals de vreemdeling (Franz Rogowski) heet die uit het niets komt aangewaaid, vindt ze iemand die belangeloos over haar waakt terwijl ze haar eigen weg zoekt. Soms vanaf het dak van een naburig flatgebouw, net als de engelen in Der Himmel über Berlin. Het geeft de film een magisch-realistische gloed die hartverwarmend werkt.
Arnold overlaadt de kijker niet met tekst en uitleg over wat zich eerder in deze weinig stabiele levens afspeelde. Dat zou niet in haar aard liggen. Overladen doet ze wel met plotlijnen – een wonderlijke pad, een thuisloze op zoek, huiselijk geweld, een nakende trouw, een tienerzwangerschap: het is veel meer dan nodig om je te laten meevoelen met het lot van deze weinig fortuinlijke bende, die ergens toch een familie is.
Het mooie zit ‘m in hoe het nooit meelijwekkend wordt. Miserabilisme is de Britse vreemd. Liever laat ze zien dat warmte en liefde mogelijk zijn, ook daar waar geen airco is.
“Prachtig hè, deze dag”, mijmert de zwervende vogel uit de titel, met om zijn lippen een glimlach die aangeeft dat er soms niet meer nodig is. Want Bird durft ondanks zijn sociaal realisme dromerig en hoopvol te zijn, wat vertaald zit in de sfeer en fotografie. Vrijheid, zo leert Bailey, is nooit helemaal wat je ervan verwacht. Laat het geen reden zijn om niet te willen vliegen.
|
Bijdrage : | op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8,50 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,60.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt. |
Afspraakuur : | 18u50 |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping. |
Aanvangsuur : | 19u10 |
Info : | Luc F - 0484 98 38 37 - lucferny@hotmail.com. |
of : | Ben VdP - 0470 90 24 73 - ben.vanderpoorten@skynet.be. |
Wegwijzer : | UGC Cinema |
|
|