|
| Enkel Duitsers, Britten en Amerikanen drinken meer Spaanse schuimwijn |
|
| Bijna 10 miljoen flessen cava dronken Belgen en Luxemburgers in 2008, een stijging van 600 procent in vergelijking met vijf jaar geleden. We zijn intussen gestegen naar de vierde plaats op de wereldranglijst van cavadrinkers.
Wat 'ordinaire' schuimwijn nooit gelukt is, daarin slaagde de Spaanse godendrank schijnbaar moeiteloos.
'Je kunt je niet voorstellen hoeveel de industrie erin geïnvesteerd heeft.’
"Cava krijgt de heldenstatus die schuimwijn nooit kon verwerven. Zelfde fles. Zelfde product. Andere naam", schreef marketeer Guillaume Van der Stighelen onlangs in zijn boek Maak van je merk een held. "Zolang alles wat niet uit de streek van Champagne kwam 'schuimwijn' heette, kreeg je het amper verkocht. Tot iemand op het idee kwam er de naam cava op te plakken. Nu kun je op geen etentje meer komen of iemand heeft gezorgd voor de cava", zegt Van der Stighelen.
Enkel de Duitsers (51 miljoen flessen), de Britten (30 miljoen) en de Amerikanen (14 miljoen) drinken meer cava dan de Belgen. Dat blijkt uit de exportlijst die werd bekendgemaakt door de Consejo Regulador del Cava, een Spaans controleorgaan voor cava. Wijnjournalist Frank Van der Auwera is niet verrast. "Cava is al lang aan een gestage opmars bezig, maar inderdaad, 2008 was waarschijnlijk het jaar van de grote doorbraak", zegt hij. "Meer dan één wijnimporteur vertelde me dat zijn cavaverkoop tot 30 procent gestegen was." Tegelijkertijd daalde de vraag naar champagne. Volgens Van der Auwera moet de reden niet ver gezocht.
"Het lage prijskaartje. In winkels als Aldi en Lidl vind je al cava vanaf € 5, daar kan champagne niet tegenop. De Spaanse bubbelwijn is de crisisoplossing geworden, zeg maar."
Imagowijziging
Democratische alternatieven voor champagne werden tot voor kort denigrerend 'schuimwijn' genoemd, maar cava wist die val te vermijden. "Het is een hype geworden", zegt Van der Auwera.
"Je kunt je niet voorstellen welke marketingbudgetten de Spaanse wijnindustrie erin heeft gestoken. De drank heeft waarschijnlijk ook geprofiteerd van de culinaire opmars van Spanje. Restaurant El Bulli heeft het land naar een hoger niveau getild, en plots kregen Spaanse wijnen een chiquer imago." Tien jaar geleden had bijna niemand van cava gehoord, terwijl de Spaanse bubbelwijn al meer dan honderd jaar bestaat.
"Op welke receptie krijg je vandaag nog champagne geserveerd? De horeca heeft cava een onvoorstelbare boost gegeven", denkt Van der Auwera.
"Logisch, want cava is hipper én goedkoper dan champagne. Als je tegenwoordig op restaurant een coupe bestelt krijg je gegarandeerd cava in je glas.
Het is zelfs zo erg geworden dat champagne een snobistisch imago heeft gekregen. 'Dat drink je toch niet meer in deze tijden?', krijg ik soms te horen. Grootste bewijs van de imagowijziging zijn de soaps. Vroeger dronken de Pfaffs champagne, onlangs zag ik één van de zussen op televisie zeggen: 'Staat de cava al koud?' (lacht) En toen ik erop begon te letten, zag ik cava ook in Familie passeren." |
|
|
| Clash met eindejaar |
|
| Van der Stighelen ziet dezelfde evolutie: "Mensen zijn nog altijd geïnteresseerd in hetzelfde product -champagne - maar het liefst zonder de bijbehorende glitter en glamour. Cava en tapas zijn hipper dan pinten met borrelnootjes, maar hebben niet de chique connotatie. Een typisch voorbeeld van het nieuwe boboïsme."
"Toch is het geen vluchtige tendens. Cava is een blijver, er is nog groeimarge", denkt Van der Auwera. "De Spaanse bubbelwijn heeft haar plafond nog niet bereikt. Met het warme weer bijvoorbeeld heeft het een enorm terrasjespotentieel. Je ziet ook de cava rosé opkomen, omdat die bij champagne traditioneel erg duur is. Verder zie ik nog heel wat mixmogelijkheden. Cava kan makkelijk gemixt worden tot een cocktail of een zomers aperitief. Aan champagne bessensap toevoegen, ‘is not done’ maar met cava van € 6 of € 7 kan het perfect."
Van der Auwera verwacht een grote clash met Nieuwjaar. "Champagne zal nog van haar pluimen verliezen, dat is onvermijdelijk. Ze hebben het natuurlijk een beetje zelf gezocht met hun voortdurende prijsstijgingen. De vraag is: zullen de grote champagnehuizen met Nieuwjaar eindelijk een tegenoffensief inzetten? Ze móeten wel met stuntprijzen komen. De jaarwisseling van 2008 naar 2009 heeft hen aan het denken gezet. Toen hoorde je voor het eerst mensen vertellen dat ze gingen aftellen met cava. Als de Fransen niet oppassen, staan de Formule 1-winnaars binnenkort op het podium met cava te spuiten.”
Door Veerle Helsen, De Morgen |
|
|
|
|