Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   afprinten print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 Mei 2023pijl r
madiwodovrzazo
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten op 9 Mei 2023
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm AIR (Ben Affleck) 3*** UGC AntwerpenDI 09/05/23
Omschrijving :foto bij activiteitNike casht jaarlijks 5 miljard op basketpensionado Michael Jordan
Dries Bervoet in De Tijd van 06/04/2023
'Rennen is het hart van Nike, basket zijn ziel.' CEO John Donahoe stipte vorige maand aan wat van het bedrijf de grootste verkoper van sportkleding ter wereld maakt. Nike is dankzij sponsordeals met sportvedetten, vooral uit de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA, commercieel weggelopen van rivaal Adidas.
De film 'Air' focust op een sponsordeal die 40 jaar geleden de basis legde voor de mondiale dominantie van Nike. Dat behalve regisseur Ben Affleck, die Nike-stichter Phil Knight speelt, ook zijn acteursmaatje Matt Damon opduikt, wijst mee op het historische belang van een simpele handtekening in 1984. Die zou de sport en de cultuur voor altijd veranderen.

De rookie Michael Jordan kreeg een record van 2,5 miljoen dollar om vijf jaar in Nike-schoenen te spelen. De overlevering wil dat de basketter van de Chicago Bulls Adidas boven Nike verkoos. Nike was toen in de achtervolging op de marktleider Adidas.
Nergens in basket
Nike stond sterk op de Amerikaanse atletiekmarkt, een gevolg van Phil Knights verleden als afstandsloper. Maar het was nergens in het basketbal. Ook de culturele influencers van toen, zoals Run DMC in de begindagen van de hiphop, verkozen de drie strepen van Adidas boven de swoosh van Nike.
Het plan om Jordan vast te leggen en Nike op de basketkaart te zetten kwam van een talentscout bij Nike, Sonny Vaccaro. Maar vooral zijn moeder Deloris - Jordan had voor de film als enige eis dat actrice Viola Davis haar zou spelen - makelaar David Falk en het dubbele bedrag van wat Adidas bood, duwden Jordan naar Nike. Ondankbaarheid was Vaccaro's deel. Hij zou in 1991 ontslagen worden en vijf jaar later bij Adidas de opkomende ster Kobe Bryant overhalen een schoenendeal te tekenen.
De entente tussen Nike en Jordan werd een instant hit. De Air Jordan 1 bracht in het eerste jaar 126 miljoen dollar op. Nike had 3 miljoen in drie jaar begroot. De decennia daarop zou de Jordan-reeks bij Nike uitgroeien tot een staat in de staat.
Mondiaal zesde sportmerk
De inkomsten uit Jordan Brand stijgen alleen maar, van 3,7 miljard dollar in 2020 naar 5,1 miljard in juni 2022. Dat is een groei van 27 procent na correctie voor de wisselkoersen en 11 procent van de Nike-omzet (46,7 miljard).
Jordan is in omzet na Nike, Adidas, Puma, Lululemon Athletica en Under Armour het mondiale nummer zes in sportretail. Het Jumpman-logo, dat in 1988 voor het eerst op de schoen te zien was, benadert de iconische status van de swoosh van Nike of de drie strepen van Adidas.
Het unieke is niet de deal zelf - die hebben duizenden atleten. Wel dat niemand het de 60-jarige gepensioneerde Jordan nadoet consumenten te blijven overtuigen om zijn producten te kopen.
Adidas heeft Stan Smith. Maar zowel de inkomsten als de persoonlijkheid van de vergeten tennisser raken niet aan Jordans knieën. Vijftigers van Auckland tot Anchorage die opgroeiden met Jordan blijven zijn schoenen dragen, terwijl hun kinderen er storm voor lopen. Dat maakt elke marketeer enthousiast. Jordans status is herbevestigd door de Netflix-documentaire 'The Last Dance' (tiendelige reeks die terugblikt op de succesvolle carrière van Michael Jordan bij de Chicago Bulls), een bingehit bij jong en oud tijdens de coronalockdowns.
Maatschappelijke gamechanger
Jordans merk blijft decennia na zijn pensioen zo groot dat de huidige NBA-sterren, zoals Jayson Tatum, Zion Williamson en Luka Doncic, in Jordan-schoenen spelen. De beste basketter sinds Jordan, LeBron James, heeft een Nike-lijn. Maar de inkomsten rond LeBron komen niet in de buurt van wat Jordan Nike jaarlijks oplevert.
De Air Jordan was bovenal een maatschappelijke gamechanger. De schoen was de opmaat naar een cultuur die sneakers van het sportveld naar de straat en in de mainstream bracht. Niemand kijkt nog op van sportschoenen onder een net pak op kantoor of op een trouwfeest.
Sneakerindustrie
Jordan was een brandversneller voor de sneakerindustrie als miljardenbusiness. Tegelijk veranderde hij de schoen in warholiaanse pop-art. Sneakerliefhebbers betalen op veilingsites tot duizenden dollars voor limited editions. Het veilinghuis Sotheby's verkoopt zes schoenen die door Jordan gedragen zijn in de NBA-finale van 1998. De verwachting is dat de verkoop tot 4 miljoen dollar oplevert. Sotheby's verkocht vorig jaar een oud wedstrijdshirt van Jordan voor 10 miljoen. Een paar Jordans uit 1984 leverde in 2021 1,5 miljoen op.
De deal met Nike vult Jordans miljardenfortuin jaarlijks aan. Nike heeft het nooit officieel bevestigd, maar volgens Amerikaanse media krijgt Jordan jaarlijks 5 procent royalty's op de omzet uit Jordan Brand. Dat zou voor 2021 neerkomen op 250 miljoen dollar.
Tijdperk van collabs
Jordan investeerde in 2010 in NBA-team Charlotte Hornets (een basketbalteam uit Charlotte, North Carolina). Dat zette hij recent in de verkoop. De Hornets, die hij naar verluidt kocht voor een kwart miljard dollar, worden op bijna 2 miljard dollar gewaardeerd.
Nike en Jordan zijn de grondleggers van het huidige 'collab'-tijdperk. Merken maken niet het verschil met kleren en schoenen, wel met sterren en influencers die de producten promoten bij hun fans. Nike doet dat met Jordan en een waslijst aan andere sterren.
Adidas had met de Yeezy-lijn van Kanye West één blockbuster, maar moest die door controverse rond de hiphopartiest stopzetten. Adidas en alle retailmultinationals speuren naar een nieuw gouden kalf zoals Jordan.
Van Ben Affleck en met Matt Damon, Ben Affleck, Viola Davis
Duur: 1u52
Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8 kost i.p.v. het standaardtarief van € 12,50.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u15
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u30
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Ben VdP - 0470 90 24 73
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=we091)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be