|
![](/common/images/layout/point1.gif) | Dinsdagavondfilm PLAN 75 (Chie Hayakawa) 4*** UGC Antwerpen | DI 30/05/23 |
|
Omschrijving : | PLAN 75: hoe een samenleving die zichzelf tot elke prijs gezond wil houden net daardoor terminaal verziekt
In een toekomst die zo nabij is dat je nauwelijks onderscheid ziet met vandaag, neemt Japan drastische maatregelen tegen de vergrijzing. Chie Hayakawa maakt de onmenselijkheid persoonlijk.
Johan Faes, De Standaard 23/05/2023
De overheid moet wel ingrijpen na een golf van haatmisdrijven tegen ouderen die in de ogen van veel jongeren het land belasten: ze houden jobs bezet, wegen op de sociale zekerheid en werken op zowat ieders systeem. Met een nieuw initiatief worden 75-plussers aangemoedigd om voor euthanasie te kiezen.
Op televisie lopen reclamefilmpjes. Er hangen posters uit in gaarkeukens. Is de interesse gewekt, dan bezegelt een premie de deal, 100.000 yen die ze vrij mogen besteden aan een copieus laatste avondmaal of een luxueuze afscheidsreis. Melden ze zich aan voor het ‘groepsplan’, dan hoeven ze daar zelfs geen yen van te besteden aan de uitvaart, want dan wordt hun as na crematie samen begraven met die van anderen. ‘Senioren zijn van nature eenzame mensen’, luidt het in een verkoopspraatje – dankzij de groepsoptie van Plan 75 zijn ze tenminste postuum verzekerd van gezelschap.
Schrijver-regisseur Chie Hayakawa exploreerde dit idee een eerste keer in 2018, als haar bijdrage aan Jû-nen: ten years Japan, waarin vijf filmmakers elk op hun manier naar de toekomst van hun land keken. Doet denken aan de Netflix-reeks Black mirror, al speelt die doorgaans meer in op technologische innovaties en hun impact op de samenleving. In Plan 75, Hayakawa’s uitgewerkte versie, zijn het geen robots of ander AI-tuig die een bedreiging vormen. Het zijn de mensen zelf die steeds meer vervreemden van elkaar, aan weerskanten van een generatiekloof.
Tokyo story
Dat is geen nieuw thema. In 1953 schetste Yasujiro Ozu in Tokyo story al meesterlijk die spreidstand tussen (groot)ouders en (klein)kinderen in een maatschappij die zichzelf voorbijsnelt en uitholt. Hij hanteerde die kenmerkende beeldenmix van lege landschappen en levenloze objecten gecontrasteerd met diepmenselijke close-ups. Film die stilstaat bij de tijd, de ruimte en wezens die nooit onbewogen blijven. Drama zonder overdreven sentiment.
Dat is ook de toon die Hayakawa aanhoudt in Plan 75. De systemische euthanasie wordt in de markt gezet als deel van de Japanse opofferingscultuur: ouderen ruimen vrijwillig de baan voor jongeren. Dat is een wettiging die op grote schaal en van veraf misschien werkt, maar door in te zoomen op drie betrokkenen bij het overheidsprogramma – rekruteerder, verpleegkundige en kandidate – vallen de maskers af en zie je unieke individuen op weg naar een massagraf. Vooral Michi, vertolkt door de tachtigjarige topactrice Chieko Baisho, trekt je langzaam mee naar de rand van een samenleving die zichzelf tot elke prijs gezond wil houden en net daardoor terminaal verziekt.
Van Chie Hayakawa en met Chieko Baisho, Hayato Isomura, Stefanie Arianne
|
Bijdrage : | op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8 kost i.p.v. het standaardtarief van € 12,50.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt. |
Afspraakuur : | 19u10 |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping. |
Aanvangsuur : | 19u30 |
Info : | Luc F - 0484 98 38 37 |
of : | Ben VdP - 0470 90 24 73 |
Wegwijzer : | UGC Cinema |
|
![Top](common/images/layout/toppageframe.gif) |