|
![](/common/images/layout/point1.gif) | Dinsdagavondfilm ‘La contadora de películas’ (Lone Scherfig) 2** UGC Antwerpen | DI 28/05/24 |
|
Omschrijving : | ‘La contadora de películas’ vertelt van alles maar niets dat je echt diep raakt
Ewoud Ceulemans, 21 mei 2024 in De Morgen
Vader heeft een werkongeval, moeder verlaat haar gezin. Romances eindigen voor ze goed en wel begonnen zijn, er wordt iemand vermoord en op de achtergrond vindt een staatsgreep plaats. Er gebeurt van alles in La contadora de películas en toch is er nauwelijks iets dat je echt diep raakt.
Een Française, een Spanjaard en een Duitser staan op een filmset in Chili. Wie staat er achter de camera? Juist, een Deense. Het is de samenstelling van het team achter La contadora de películas. Bérénice Bejo (The Artist) speelt naast Daniel Brühl (Inglourious Basterds) en Antonio de la Torre (Balada Triste de Trompeta) in de nieuwe film van Lone Scherfig ( An Education). Hoewel iedereen vloeiend Spaans spreekt (Bejo is half Argentijns, Brühl een halve Spanjaard) lijkt niemand te weten wat deze film precies wil vertellen.
Films vertellen is nochtans het grote talent van hoofdpersonage María Margarita (Alondra Valenzuela als kind, Sandra Becker als volwassene), van komedies als The Apartment tot westerns als The Good, the Bad and the Ugly. Ze wendt die gave aan om brood op de plank te brengen wanneer haar vader (De la Torre) na een ongeval werkonbekwaam wordt en haar gedesillusioneerde moeder (Bejo) met de noorderzon vertrekt.
La contadora de películas speelt zich af in een Chileens mijnstadje in de jaren zestig en zeventig, en op de achtergrond woedt de socialistische strijd van Salvador Allende en de daaropvolgende staatsgreep van Augusto Pinochet. Maar voor Scherfig en de drie scenaristen, onder wie The Motorcycle Diaries-regisseur Walter Salles, lijkt het niet meer dan een detail om het verhaal in te kleuren. Hetzelfde geldt voor María’s korte romance met een dorpsgenoot en de moord op de lokale schuldeiser. Het zijn haast vluchtige anekdotes die het plot niet vooruithelpen en de kijker niet weten te raken.
Met de stroperige soundtrack – die Cinema Paradiso (1988) in herinnering brengt, een film die duidelijk als inspiratie diende – lijkt Scherfig nochtans te mikken op een zekere sentimentaliteit. Alleen zijn de sentimenten even beige als het woestijnzand dat La contadora de películas inkleurt.
Duur 1u56
|
Bijdrage : | op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8,50 kost i.p.v. het standaardtarief van € 13,60.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt. |
Afspraakuur : | 19u |
Afspraakplaats : | UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
|
Wegwijzer : | Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping. |
Aanvangsuur : | 19u15 |
Info : | Luc F - 0484 98 38 37 - lucferny@hotmail.com. |
of : | Ben VdP - 0470 90 24 73 - ben.vanderpoorten@skynet.be. |
Wegwijzer : | UGC Cinema |
|
![Top](common/images/layout/toppageframe.gif) |