|
![](/common/images/layout/point1.gif) | Dinsdagavondfilm The Fabelmans (Steven Spielberg) 5***** CARTOON'S Antwerpen | DI 28/02/23 |
|
Omschrijving : | Hoe een obsessie met cinema rauwe tienersmart verzachtte
Met het verhaal van een jeugdtrauma dat tegelijk een liefdesbrief aan de cinema is, levert Steven Spielberg zijn meest persoonlijke film af.
Steven De Foer, 22/02/23 in De Standaard
1952. Een kleuter ziet in de bioscoop zijn allereerste film, The greatest show on earth. Hij is te klein om het verhaal te begrijpen, maar bezeten van de crash tussen een trein en een auto. Thuis gaat hij met de modeltrein aan de slag, en – op aanraden van zijn liefhebbende en hoogst ongewone moeder – met een Super 8-filmcamera.
Zo begint The Fabelmans, en Steven Spielberg had zich de moeite van een schuilnaam kunnen besparen: de film is autobiografisch tot in de kleinste details. Hij heeft trouwens zijn jongere zussen bij de productie betrokken. Hij wilde zich niet door zijn jeugd laten inspireren, hij wilde het verhaal vertellen zoals het echt gebeurd is.
Spielberg is de geestelijke vader van wondere avonturen als E.T., Indiana Jones en Jurassic park en de man die grote geschiedenis meticuleus en grootschalig reconstrueerde in Schindler’s list en Saving private Ryan. Naar zijn normen gebeurt er weinig spectaculairs in The Fabelmans, zijn meest persoonlijke en intieme film.
Verplicht geweldig
In de handen van een mindere cineast zou het verhaal van zijn kwetsbare jeugd, het wankele huwelijk van zijn ouders en zijn hobby die al op uiterst jonge leeftijd een obsessie wordt, haast banaal kunnen ogen: huiselijke ruzie, pestkoppen op school, eerste liefde: wie heeft het nooit meegemaakt? Spielberg was van meet af aan verplicht een geweldige film af te leveren, anders zou hem ongetwijfeld narcisme verweten zijn.
Maar Spielberg is uiteraard geen mindere cineast. Hij vertelt een verhaal dat ráákt zonder sentimenteel te worden, met het onvoorstelbare metier en de visuele flair die hij sinds zijn tiende heeft ontwikkeld. Met zijn vloeiende camera en een perfect gedoseerde mix van verwondering, emotie en humor leidt hij ons door zijn jonge leven.
Mateo Zoryan (als klein kind) en Gabriel LaBelle (als adolescent) zijn prima gecast om the artist as a young man te spelen, en ze spelen uiteraard prima: geen enkele regisseur heeft zoveel ervaring als kindregisseur. Spielberg filmde het afscheid van Elliott (en Gertie) met E.T.
Paul Dano is ook prima als vader Fabelman/Spielberg, een goedbedoelende maar saaie nerd. Maar de show wordt gestolen door Michelle Williams, die zich kan laten gaan in het flamboyante karakter van de moeder – een creatieve vrouw, meer maatje dan ouder voor haar kinderen, onvoorspelbaar, te levensgulzig om genoegen te nemen met routine: wat een vertolking! En wat had Leah Spielberg deze film graag gezien.
Surprise in een bijrol
Voor ware filmliefhebbers is het ook smullen van de (waargebeurde) ontmoeting tussen de jongeman en de legendarische (en beruchte) regisseur John Ford. We gaan niet verklappen wie die rol speelt, maar het is de cameo van het jaar.
The Fabelmans is 2,5 uur kijkplezier, en nodigt bovendien ook nog eens uit tot huiswerk achteraf. Want of het nu de verlatingsangst is of die voor monsters, of het antisemitische gepest op school: je gaat er ’s mans hele oeuvre anders door bekijken. Niet te missen!!
Van Steven Spielberg en met Michelle Williams, Paul Dano, Gabriel LaBelle, Mateo Zoryan |
Afspraakuur : | 19u25 |
Afspraakplaats : | aan de kassa van Cartoon's, Kaasstraat 4-6 Antwerpen.
|
Wegwijzer : | door het feit dat de Cartoon’s gelegen is aan de Kaasstraat nabij het Stadhuis en de Grote Markt, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Je kan parkeren langs de kaaien. |
Aanvangsuur : | 19u45 |
Info : | Luc F - 0484 98 38 37 |
of : | Ben VdP - 0470 90 24 73 |
Wegwijzer : | Cartoon's Cinema |
|
![Top](common/images/layout/toppageframe.gif) |