Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   afprinten print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 November 2022pijl r
madiwodovrzazo
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten op 22 November 2022
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm Triangle of Sadness (Ruben Östlund) 3 *** UGC AntwerpenDI 22/11/22
Omschrijving :foto bij activiteitGouden Palmwinnaar 2022 Triangle of sadness fileert een wereld van oppervlakkige schoonheid, decadente rijkdom en menselijk gedrag.
Jeroen Struys, De Standaard, 27/10/2022

Het leven op een luxejacht, de archetypische metafoor voor de klassenmaatschappij.
‘Charlbi’s plotse overlijden is een schok en een tragedie.’ Met die woorden drukte regisseur Ruben Östlund zijn medelijden uit na het overlijden van Charlbi Dean, hoofdrolspeelster in zijn film Triangle of sadness, na een virale infectie in de longen. Luttele maanden eerder won de film de Gouden Palm, de hoogst haalbare prijs op het belangrijkste filmfestival ter wereld. Triangle of sadness had haar doorbraak als actrice moeten betekenen, maar werd ­meteen ook haar laatste wapenfeit.
Triest, want in Triangle of sadness werd ze gecast voor de rol van een model in de modewereld, in lijn met haar eigen ervaringen als model, maar ze toonde meteen ook dat ze een flink stuk kon acteren. Haar ­dialogen met tegenspeler Harris Dickinson in het eerste deel behoren tot het beste wat de film te bieden heeft. Ze spelen een koppel dat bekvecht over wie nu precies de ­rekening op restaurant moet betalen. Het is een schitterende, hilarische, pijnlijke take op de frictie tussen mannen en vrouwen, gevangen tussen versleten verwachtingen en nieuwe genderrollen. Dat hij als mannelijk model minder verdient dan haar, is slechts een van de vele onderlagen die doorklinken.

Kleine kantjes
Het is Ruben Östlund op zijn best: als een antropoloog die menselijk gedrag ­onder de loep neemt, en er de hypocrisie en kleine kantjes van blootlegt. Het doet denken aan de sleutelscčne van Turist, waarin de vader van het gezin tijdens een lawine naar zijn gsm grijpt in plaats van naar zijn kinderen.
Met Turist had Östlund een perfecte film gemaakt, die de wrijving binnen koppels van vandaag vatte. Met zijn satire op de kunstwereld, The square, toonde hij zich nog ambitieuzer, maar verloor hij van zijn scherpte. De film won de Gouden Palm en Östlund ging door op dat elan met Triangle of sadness, die begint als een satire op de modewereld, maar steeds verder uitdeint.

Driehoek van verdriet
Een driehoek van verdriet is blijkbaar de term die in de modewereld wordt gebruikt om te verwijzen naar het rimpeltje tussen twee wenkbrauwen. Wie een driehoek van verdriet krijgt, mag een andere job gaan zoeken. In afwachting gaan de twee modellen als influencers op cruise met een luxejacht tussen de superrijken (die wél betaald hebben voor hun reis).
Een droevige driehoek is ook de piramide van de klassenmaatschappij die in ­Triangle of sadness gefileerd wordt.
De film bestaat bovendien uit drie min of meer gelijke delen: hij begint op de catwalk, verzuipt in een cruiseschip en strandt op een onbewoond eiland. Een schip moet zowat de archetypische metafoor zijn voor de klassenmaatschappij: op het zonnedek worden de obsceen rijken op hun wenken bediend door het boordpersoneel, terwijl onder aan de ladder de arbeiders slaven in de machinekamer. Ook een driehoek.
Eenmaal op het schip blaast Östlund pas echt wind in de zeilen van zijn satire. Hij lanceert het ene na het andere extravagante personage, van een sympathiek koppel wapenhandelaars tot een Russische ex-communist die nu een stinkend rijke ­oligarch is. De kapitein van het schip is dan weer een communistische Amerikaan, die de Internationale door de speakers laat knallen. Hij wordt gespeeld door Woody Harrelson, die zich ervan af kon maken met slechts enkele dagen opnames, gezien de kapitein de rest van de tijd verstopt zit in zijn kajuit. Zo doe je dat, met een Europees filmbudget.
De rijke Rus en de communistische Amerikaan vinden elkaar in de drank. Helemaal een dolle boel wordt het wanneer het schip in een storm belandt. Östlund laat de kots zo lang in het rond vliegen dat het niet langer op de lachspieren werkt, maar vooral je geduld op de proef stelt. En dan moet het toilet nog ontploffen. In de chaos grijpt de rijke Rus de microfoon van de kapitein: ‘Dit is de nieuwe eigenaar van het schip. Het schip gaat kapseizen.’ Het is goed om eraan te herinneren dat de oorlog in Oekraďne nog moest uitbreken toen ­Östlund zijn film opnam.
De omkering van de rollen wordt pas echt volmaakt wanneer het schip kapseist en een deel van de passagiers en bemanning op een onbewoond eiland strandt. Als je eigenhandig een inktvis kan vangen, heb je nu plots een machtige positie. Voortaan is het de Filipijnse poetsvrouw die aan de touwtjes trekt, en mogen de rijkaards van weleer naar haar pijpen dansen.
De kans is echter groot dat je tegen dan al hebt afgehaakt. Met zijn burleske humor zal Triangle of sadness het geheid goed doen bij een breed publiek in de arthousecinema’s. Deze film in een bioscoopzaal kijken met anderen biedt de bevrijding van de bulderlach, maar Östlund weet geen maat te houden. De Zweedse filmmaker heeft prikkelende ideeën genoeg en heeft prangende dingen te zeggen over onze tijd. Maar je wenst hem een producer toe die hem aanmaant om de helft eruit te gooien en zijn grappen minder lang uit te melken. De vraag is: van wie zal Östlund nog kritiek aannemen? Die tweede Gouden Palm zou wel eens meer een vloek dan een zegen kunnen zijn.

Van: Ruben Östlund en met Charlbi Dean, Harris Dickinson, Woody Harrelson (149 min.)

Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat normaal € 7 kost i.p.v. het standaardtarief van €12,35.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :18u50
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Nicole - 0475 59 56 11 -
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=vk222)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be