Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   afprinten print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 Mei 2023pijl r
madiwodovrzazo
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten op 2 Mei 2023
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm All the Beauty and the Bloodshed (Laura Poitras) 4**** UGC AntwerpenDI 02/05/23
Omschrijving :foto bij activiteitDe documentaire ‘All the Beauty and the Bloodshed’ is veel meer dan een kunstenaarsbiografie
Dave Mestdach in Knack Focus van 19/04/2023
Laura Poitras’ All the Beauty and the Bloodshed is een verslavend intens portret van fotografe Nan Goldin, als artieste én activiste.
Eind jaren zeventig begon de Amerikaanse fotografe Nan Goldin haar camera zonder opsmuk op zichzelf te richten, en op de outsiders – artiesten, junkies, dragqueens en hoeren – met wie ze zich in de New Yorkse undergroundscene omringde. Met haar los geschoten, danig energieke snapshots groeide ze uit tot dé chroniqueur van subcultureel Amerika. Maar ook op haar 69e, zo blijkt uit Laura Poitras’ met de Gouden Leeuw bekroonde documentaire, is ze nog altijd een baken van verzet. Al een leven lang verzet Goldin zich tegen vooroordelen, verslavingen en taboes, maar nu ook tegen big pharma, die in de States de opioïdenpandemie aanwakkerde die tot nu toe aan zeker 200.000 mensen het leven kostte.
Ook Goldin, die druggebruik vaak schokkend openlijk documenteerde, raakte verslaafd aan de pijnstillers. Meer bepaald aan OxyContin, geproduceerd door Purdue Pharma, eigendom van de Sackler-familie. Hoewel de Sacklers donders goed wisten welke menselijke ramp hun verslavende spul aanrichtte, verdienden ze er miljarden aan. Al weerhield hen er dat niet van om met dat ‘vuile geld’ New Yorkse topmusea als The Metropolitan en het Guggenheim te sponsoren. In die kunstinstituten hadden ze jarenlang een eigen vleugel. Ook Goldins werk behoort er tot de vaste collectie.
De film toont hoe Goldin als stem en gezicht van de protestgroep PAIN (Prescription Addiction Intervention Now) haar naam en faam gebruikt om die witwasoperatie van de Sacklers en de hypocrisie van de culturele instellingen aan te klagen. Je ziet hoe ze mee die-ins organiseert in de musea, waarbij PAIN-sympathisanten voor dood op de grond gaan liggen. Je ziet hoe ze praatsessies houdt met andere ex-pijnstillerjunkies en juridische acties plant. En – niet alle verzet is zinloos – hoe verschillende musea daadwerkelijk besluiten om de naam Sackler van hun muren te halen.
Tussendoor passeren tal van haar energieke, schijnbaar chaotisch geschoten snapshots van het leven in de marge van de Amerikaanse droom. Tegelijk hoor je haar op de voice-over vertellen over hoe ze als adolescent omging met de zelfmoord van haar oudere zus, met haar verslavingen, met de gewelddadige relaties waarin ze soms zat, met de dood van vele vrienden aan aids en overdosissen, en met het sekswerk dat ze ooit deed. Goldin gaat geen onderwerp uit de weg. Daardoor word je getuige van een intens openhartige biecht en begrijp je beter hoe nauw haar werk en leven met elkaar verstrengeld zijn – het is als een hitsige tango tussen schoonheid en bloedvergieten.
Poitras’ film is dus meer dan een kunstenaarsbiografie, of een kwaad pamflet tegen het duistere opioïdenimperium van de Sacklers. Hij laat je loeren in de pikdonkere kamers waar Goldins niets verhullende werk en psychische littekens aan ontspruiten, en laat de artieste op een gebalde, empathische en narratief onderhoudende manier dialogeren met de activiste.
Qua spankracht en sociale relevantie hoeft All the Beauty and the Bloodshed nauwelijks onder te doen voor Citizenfour (2015), Poitras’ Oscarwinnende shockdoc waarin Edward Snowden voor haar camera voor het eerst de klokken luidde over de illegale spionagepraktijken van de Amerikaanse veiligheidsdiensten. Zoals Lou Reed al gromde: come take a walk on the wild side.
Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat € 8 kost i.p.v. het standaardtarief van € 12,50.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u15
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC. Slechts € 3 voor 3 uren!)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u30
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Ben VdP - 0470 90 24 73
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=we021)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be