Login 
banner
 
 
 
 
Oever !? Activiteiten Nieuwsbrief Ledenluik
   Deze week
   Op datum
   Deze maand
   Ook voor Niet-leden
   Periodieke activiteiten
   Op soort
   Zoek activiteiten
   Reservatieregels
   Fuiven
   Weekends en Reizen
   Afspraakplaatsen
   Carpooltarieven
   Verslagen
   Annulatievoorwaarden
 
  U bevindt zich hier Activiteiten U bevindt zich hier Deze maand terug vorige   afprinten print
delen mail
 
NIEUWSBRIEF
Verzend  Alleen link
ACTIVITEITEN
 Maart 2023pijl r
madiwodovrzazo
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
MEEST GELEZEN
Oever !?
Deze week
FUIVEN Singles
Activiteiten
Foto's
Nieuwsbrief
ZOEK op oever.be
google-logoOk
Oever activiteitentitel
subtitelActiviteiten op 14 Maart 2023
 
OverzichtVolgende maand

 
 
Dinsdagavondfilm The Whale (Darren Aronofsky) 4 **** UGC AntwerpenDI 14/03/23
Omschrijving :foto bij activiteitGroteske vriendelijke reus: ‘The Whale’ is een empathische monsterfilm die op een bizarre manier beroert
Dave Mestdach in Knack Focus van 08/03/2023
Regisseur : Darren Aronofsky / Cast: Brendan Fraser, Sadie Sink, Hong Chau, Samantha Morton
Darren Aronofsky’s The Whale voert Brandon Fraser op als vader met morbide obesitas, een vervreemde tienerdochter én een grote appetijt voor Herman Melvilles Moby Dick.
De donkerste krochten van de ziel verkennen en flirten met het groteske, op het manische af: het is wat de immer avontuurlijk ingestelde, door zelfdestructie geobsedeerde Darren Aronofsky (54) al een carrière lang doet. Het leverde koortsige, expressionistisch in beeld gestanste prijsbeesten op als Requiem for a Dream (2000), The Wrestler (2008) en Black Swan (2010). Maar Aronofsky’s met-de-kop-vooruitattitude resulteerde ook in films die ofwel kritisch, ofwel commercieel, ofwel in beide opzichten lelijk op hun bek gingen, zoals Noah (2014) en Mother! (2017). Terecht of niet.
Wie de premisse van The Whale leest – Charlie, een dodelijk zwaarlijvige man, krijgt zijn vervreemde tienerdochter Ellie over de vloer – zou op voorhand vrezen dat ook Aronofsky’s nieuwste in die laatste categorie thuishoort. En dan zeker wanneer je ook nog een still ziet van gevallen Hollywoodheld Brendan Fraser met fatsuit – excuus: weight-gain suit.
Subtiel kun je de metaforiek niet noemen. Toch niet met een vader, Charlie dus, die zich volpropt met schuldgevoelens en junkfood en opgesloten zit in een gigantisch lijf en een benepen flat. Bovendien blijkt die kolos ook nog eens literatuurdocent te zijn die zijn studenten Herman Melvilles klassieke roman Moby Dick oplepelt. Maar dan enkel online en zonder webcam, aangezien hij zich schaamt voor zijn verschijning en zijn eetstoornis.
Het is in your face, over the top en ronduit campy. Als een soort Whatever Happened to Baby Jane met morbide obesitas en aangedikte religieuze complexen.
Maar toch werkt het. Visueel én emotioneel. Dat is niet alleen te danken aan de make-upafdeling, die Fraser zo’n 200 kilo kloeker maakt. Hoewel de film – naar het toneelstuk van Samuel D. Hunter – zich afspeelt in één stoffig appartement weet Aronofsky ritme en ruimte in zijn drama te proppen, zelfs al kan het (zichzelf) stikkende hoofdpersonage nog nauwelijks bewegen.
Nog meer dan door de mise-en-scène drijft The Whale voorbij zijn opgezwollen theatraliteit door de puntige personages en aandoenlijke vertolkingen. Er is Stranger Things-revelatie Sadie Sink als de cynische tienerdochter Ellie met wie Charlie zich tracht te verzoenen, met het fanatisme maar zonder het revanchisme van captain Ahab. Er is Hong Chau als Charlies thuisverpleegster, die laveert tussen compassie en aanvaarding. En uiteraard is er Brandon Fraser, die elke gezichtsspier vol overgave opspant als de grote, vriendelijke maar getroebleerde reus die zijn pijn – Charlie is gescheiden, homo en godvrezend – tevergeefs tracht weg te vreten.
Is The Whale deels een monsterfilm die het van zijn freakshowgehalte moet hebben? Een extra large portie bodyhorror die poseert als diepzinnig familiedrama? Zeer zeker wel, en bij momenten zoekt Aronofsky – nooit beschroomd om er een ons bovenop te doen – bewust de walging en het schokeffect op. Alleen is het een monsterfilm die op een bizarre, zeg gerust groteske manier beroert, met zijn verwrongen vaderdochterromance. Bovendien staat hij bol van de empathie, met zijn monster dat zeker zo menselijk, fragiel en groothartig is als dat van Frankenstein, en zo mogelijk nog meer snakt naar liefde dan naar clubsandwiches.
Bijdrage : op vertoon van je geldige Oeverlidkaart koop je van de verantwoordelijke een filmticketje dat normaal € 7 kost i.p.v. het standaardtarief van €12,35.
Na de film gaan we samen nog iets drinken in de buurt.
Afspraakuur :19u10
Afspraakplaats :UGC, Van Ertbornstraat 17, Antwerpen. Rechts van de kassa's!
Wegwijzer : Door het feit dat UGC gelegen is aan de Van Ertbornstraat 17, een zijstraat van De Keyserlei, is het zeer vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (trein, tram, bus). Met je filmticket kan je ook goedkoper parkeren in de ondergrondse, bewaakte parking De Keyser aan de Van Ertbornstraat (net naast de inkom van de UGC)! Valideer je parkingticket op de verdieping.
Aanvangsuur :19u30
Info :Luc F - 0484 98 38 37
of :Ben VdP - 0470 90 24 73
Wegwijzer :UGC Cinema
 Top
Laatste wijziging: 14/03/2024 16:24:34 (code=wc141)    
 
© Oever V.Z.W. Durentijdlei 52, 2930 BrasschaatGSM 0478/54 54 54 | pieter@oever.be