Verslag van DO 27/12/2012titel
subtitelWandelvierdaagse Relaxhoris

Dag 1:
 Bij aankomst mogen we onze picknick in het café verorberen. Magda heet iedereen welkom, de kamerindeling is voor na de wandeling. Naast Relaxhoris gaan we direct omhoog, al een steile klim door een bos, het veld in tot aan een beek en die volgen we stroomafwaarts. Het is al duidelijk: het bos ligt er zeer nat bij, vooral nabij de riviertjes. Stefan slaat met een deel van de groep af, zij doen een extraatje. Wij doen er nog een stukje bij, het tempo was goed en dus zal dat wel lukken. Terug wat klimwerk, we steken een baan over en daarmee is ook het goede weer over: wind en regervlagen geselen ons in de vlakte. Plots voelt het heel wat kouder aan en we moeten nog een heel stuk terug. Veel modder en plassen, we zien niets van het landschap, alleen het stukje grond voor onze voeten verdient onze aandacht. We zijn blij als we terug op het terrein aankomen. Het was een wandeling van 14 à 15 kilometer, het leek wat langer door de modder.
In het bijgebouw regelt Magda de kamerindeling. Plots moet er weer wat veranderen: aan de linkervleugel is er een pisbak en dus moeten de mannen aan die kant liggen. De rechtervleugel is nu volledig voor de vrouwen.
Om 19u mogen we gaan eten. Het is een mooi versierde zaal en het eten is er best lekker. Een halve vleugel in de refter is voor onze groep. Weer een briefing van Magda na het eten: er is een quiz van Marianne in ons zaaltje, ontbijt vanaf 8u en om 9u45 verzamelen op het binnenplein en daar starten morgen de wandelingen.

Dag 2:
 Het is even op Stefan wachten tot we kunnen vertrekken. De recreatieve wandeling gaat naar Hamoir, daar mogen we picknicken en krijgen verse soep in een café. We gaan op stap met 35 personen en volgen een mountainbike parcours. Omdat het droog is kunnen we eens rondkijken: mooie vergezichten op de groene heuvels. Na het kasteel Inzègottes gaan we via een boerderij tot aan het gehucht Filot. Een beklimming voor een ander uitzicht, even een drankpauze en ondertussen schijnt de zon weliswaar. Nog een lusje langs bossen, langs een rij oude kastanjebomen en zo geraken we tot in ons cafeetje in Hamoir. Alle plaatsen in het café worden benut en rond 14u gaan we onze tocht verder zetten. Het is aan het zeveren, maar peanuts vergeleken bij gisteren. De kilometers kruipen voor sommigen wat meer in de benen en dus wachten we regelmatig. Rond half 5 zijn we terug. Een mooie dagtocht: 11 km heen en 9 km terug, samen toch 20 km. Velen trekken nog naar het zwembad voor een verfrissende duik. De douches zijn er ook goed en zo blijft het wat rustiger aan de douches in ons gebouw.
Om 19u zitten we terug in de refter. De andere helft zit vandaag ook bomvol omdat er een nieuwe ploeg is aangekomen die hier Oud- en Nieuw gaan vieren. En blijkbaar hebben die grote honger. Alles geraakt vandaag op: eerst de soep, dan de groenten, het vlees en ook de desserten. Magda gaat dat even met de verantwoordelijke regelen: ze maken wat bij maar het gaat wat duren. Morgen komen we al om 18u30 en dan zit iedereen gelijktijdig in de refter. Vanavond zijn er gezelschapsspelletjes in onze zaal en een gratis tombola van Miel. Morgen vertrekken de wandelingen op hetzelfde uur, de kortere gaat naar Durbuy en de langere naar Hamoir en eerst een stukje met de auto rijden.

Dag 3:
 Vandaag is het de zonnigste dag en dat klopt voor 100%. Ook de fietsers trekken er vandaag op uit. De “korte” wandeling ziet er als volgt uit: met de auto tot in Tohogne, afdalen tot aan de Ourthe en langs het water tot in Durbuy, een lus van 4 km (naar keuze of langer in Durbuy blijven) en 6 km tot aan de auto’s. Ik tel 33 wandelaars. De weg was vrij duidelijk tot we via een paadje een zeer steile helling moesten afdalen. Het bos was gekapt en de machines hadden de weg in een modderglijbaan veranderd. Het leek wel een skipiste van modder, WAT EEN VERRASSING! We gaan links of rechts van de weg door de rommel van de houtkap, iedereen op zijn ritme en hopen dat we géén benen breken. Ik dacht zeker dat er een deel wandelaars terug naar de auto’s zouden gaan, maar ze bleven komen. De telling klopte ook weer.
NOG EEN TWEEDE VERRASSING! Normaal moesten we het water volgen naar rechts, er was géén doorkomen aan, de weg was zwaar overstroomd. Plan B. Naar links komen in Barvaux terecht en daar kunnen we een heuvel over, zo geraken we ook tot in Durbuy. Wel extra kilometers uit noodzaak. Onderweg zagen we het werk van de bevers links en rechts van de Ourthe. In Barvaux hebben we een café gevonden om onze picknick op te eten. Het was 12° en zonnig en zo bleven nog wat mensen op het terras zitten. De baas en de bazin hadden hun handen vol met onze groep. Onze weg over de heuvel viel nog mee in kilometers en in tijd, maar 2 km meer dan de geplande route. Via een vlotte afdaling met trappen en een leuning geraakten we veilig in Durbuy. Naar een centraal punt gestapt tegenover het toeristisch bureau en hier komen we een uur en een kwartier later terug bijeen. In groepjes trekken we het stadje in, winkeltjes of terrasjes, voor elk wat wils en het is hier zeer druk. Wel vallen we op door onze kledij: er lopen echt niet veel mensen rond met modder tot aan hun knieën zoals wij. De terugweg liep langs een paadje langs een beekje, soms goed en soms serieus modderig. We zoeken telkens een doorkomen met zo weinig mogelijk modder. Achteraf bekeken was het weer straf: op dit stuk zijn er 2 mensen uitgegleden in de modder. Nog door de velden tot in Tohogne. We doen maar 5 km over de terugweg , samen hebben we 13 km gestapt. Het is niet zo veel maar veel zwaarder door de modder vandaag.
We zijn op tijd in de refter en er is voldoende eten voor iedereen. Terug briefing van Magda: er is deze avond een ludiek woordspelletje, morgen ruimen we op en moet onze bagage in de auto, we vertrekken om kwart na 10 op de parking en rijden samen naar een manège. Daar doen we een lokale wandeling en sluiten ons weekend samen af, er is soep voor bij onze picknick. Nog een bedankwoordje en een applaus voor de medewerkers. Er doen 6 ploegen mee met het woordspelletje en de winnende ploeg krijgt nog een fles wijn. Sommigen zijn vermoeid en gaan op tijd slapen, anderen blijven deze laatste avond nog wat plakken.

Dag 4:
 Weer hoorngeschal bij het ontwaken deze ochtend, we zullen het morgen moeten missen. Vannacht heeft het stevig geregend met veel wind. Vandaag ook weer een goed ontbijt met croissants en chocolade broodjes omdat het zondag is. Sommigen gaan niet mee wandelen en gaan naar Bomal, daar is er zondag een markt en een rommelmarkt in de sporthal. We rijden eerst samen naar “Little Creek” omdat we daar ook ons weekend samen willen afsluiten. Voor de wandelaars begint het te druppelen als ze vertrekken. We volgen een beek richting Comblain-la-Tour. In het dorp draaien we af en krijgen een helling met macadam. Het stopt al met druppelen en via kleine landwegen gaan we stilaan hoger naar het gehucht Hoyemont . Links en rechts weer panorama’s. En zo rustig is het hier ook niet, den “bruno” lokt veel reacties uit van andere honden en er komt zelfs een dubbelganger aan hem snuffelen. Terug zakken en het bos in, even volgen we een wandelweg en dan moeten we een paadje vinden om rond het kasteel van Fanson te gaan. Op de eerste afslag vinden we niet echt een zijweggetje. Iets lager is er nog een tweede kans en die is wel duidelijker. We moeten daarna nog wel enkele keren onder de prikkeldraad door, helpende handen maken dat gemakkelijk en het blijft wat avontuurlijk. De weg vlakbij het kasteel is duidelijk privé en dus stappen we nog een stuk door het veld. Zo vermijden we een omweg langs een drukke baan. Door het bos komen we terug aan de beek. Als we die volgen komen we terug aan “Little Creek” en het is ongeveer 14u. De tafel staat al klaar, de soeppot staat bij Magda en die moet de soep eerlijk verdelen. We nemen nog een drankje als afsluiter en stilaan beginnen er groepjes naar huis te gaan.
’s Avonds heb ik thuis nog een goed gevoel over het weekend: de meeste mensen waren enthousiast ondanks de modder en de regen van de eerste dag. Het zit er weer op, op naar het Nieuwe Jaar!