Verslag van WO 15/04/2009titel
subtitelCitytrip Barcelona (15-18 april 2009)

Wommelgem – fruitkraam Cools! Om 3 uur ’s nachts staat een groep van 26 Oeverleden te wachten op de buschauffeur die ons naar Schiphol zal brengen voor vlucht KL1665 met bestemming Barcelona. Om klokslag 3 uur geen bus te zien en dus belt Pieter de man uit zijn bed. Vliegensvlug springt hij in zijn bus om ons te brengen naar Schiphol-Amsterdam. We wisten toen nog niet dat het een onvergetelijke citytrip zou worden.
De vlucht verloopt vlekkeloos (want de piloot was wel op tijd opgestaan) en nog vóór het middaguur zijn we met onze gids Bert al op stap in de wondermooie stad Barcelona.
Ons tweesterrenhotel “Cuatro Naciones” valt veel beter mee dan velen zich hadden voorgesteld. Na het inchecken staan we klaar voor onze eerste dag vol verrassingen. We wandelen via de Ramblas naar het havengebied Barceloneta waar niemand minder dan Columbus ons de weg toont. We verkennen eerst de oude wijken van de stad. Moderne kunstwerken staan trots tussen de oudere gebouwen die getuigen van een rijke bouwcultuur. Op de wandelboulevard kan je niet voorbij aan de koperkleurige vis van Ghery die imponeert, de skyline van de strandstrook bepaalt en waar je talrijke leuke restaurantjes aantreft. Bert is een Spanjekenner en zijn goed gedocumenteerde verhalen weten iedereen te boeien. Bert loodst ons via kleine steegjes of imposante lanen telkens naar nieuwe hoogtepunten. Hij betekent een enorme méérwaarde aan onze beleving in de stad van de architectuur en zijn talrijke musea. Je voelt aan alles dat Barcelona leeft. Aan een ritme dat hoger ligt dan het onze!
’s Avonds heeft Bert in het goed gekende restaurant “Els Quatre Gats ” gereserveerd, waar een leuk all-in menu op ons staat te wachten. Misschien zat ik wel op de plaats waar ooit Gaudi, Miró of Picasso zat? Na een plezierige avond is het rond 11 uur tijd om het bed in te duiken want dag 2 is er één om “U” tegen te zeggen.
Dag 2 – 10 uur! We starten met een bezoek aan La Boqueria, de versmarkt waar winkeliers ‘een wedstrijd etaleren’ ten toon spreiden. Oog voor het detail en versheid springen er uit.
Een stroom van toeristen vergaapt zich aan al dat mooi uitgestalde lekkers. En dan weer verder. Mooie kerken, leerrijke musea… we leren ze kennen via Bert, die ook verbanden legt en zich goed voorbereid heeft, dat mag gerust herhaald worden! Onze wandeling leidt ons naar de Mont Juic, waar we olympische getuigen ontmoeten, musea (zoals dat van de architect Miró) én een niet aangekondigde hagelbui die even probeert ons humeur te verzuren. Zonder resultaat overigens! In de late namiddag is er ook plaats voor persoonlijke invulling naar ieders wens. Voor ons was dat een bezoek aan het huis Batló, waar de wereldberoemde Gaudi eens zijn goesting mocht doen. En het resultaat mag er zijn. Hij besteedde veel aandacht aan licht, kleur en natuurlijke vormen. Mooi dus! Zéér mooi! Anderen kozen voor een ander museum, zoals het Palau de la Musica bv, of ook shoppen behoorde tot de mogelijkheden.
Dag 3 was volledig gewijd aan het modernisme in al zijn vormen. De plezierige en boeiende verhalen van Bert lieten ons toe om een beter beeld te krijgen van wat modernisme betekent. Geschiedenisles zoals velen dat verlangen, nooit vervelend en zeer leerrijk. De voormiddagwandeling eindigt bij de grootse Sagrada Familia, het meesterwerk van grotendeels Gaudi, de fantast die door een eenvoudige tram werd overreden omdat hij te diep in gedachten met zijn kunst bezig was. Het bouwwerk is nog lang niet voleindigd. Misschien moeten we later nog eens gaan lijken hoe alles vordert. Met de metro zetten we vervolgens koers naar het Parque Guëll, een ander meesterconcept van Gaudi. Ook daar werden we even verrast door een regenbui maar dat kon de pret niet bederven want we hadden hoofdzakelijk mooi en zonnig weer in Barcelona. Vanuit het Parque Guëll kon ieder op eigen kracht naar het hotel om zich klaar te maken voor het avondeten. We verdeelden ons weer in groepjes omdat er weinig restaurants een groep van 26 Oevers aankunnen. Een 10 tal volgde Nicole en Pieter naar de Barceloneta (onder de koperkleurige vis) waar we een heerlijke avond beleefden en welvoldaan naar het hotel weerkeerden langs het strand. Het werd een avondwandeling met enkele kleine omwegen. Moe en voldaan bereikten we ons hotel om van de laatste nachtrust te genieten. Of beter… mee te maken! Want rond 5 uur
’ s morgens vonden enkele jongeren het nodig om de Rambla op stelten te zetten met politie­tussenkomst als gevolg.­
De laatste dag stond in het teken van de fiets. Na het uitchecken stapten we op de gehuurde fietsen en met Bert als voortrekker, verkenden we de delen van de stad die te voet te veel tijd zouden in beslag nemen. Een tochtje van 26 km volstond om bv. Camp Nou, het voetbalstadion, de grote lanen, de Diagonal, het oude hospitaal … te befietsen. Het is een apart gevoel om te fietsen in een stad, die achter elke hoek iets moois verbergt. Een aangename ervaring!
Na de fietstocht is er nog ruimte voor de laatste shopping, het laatste terrasje of een laatste blik op een mooi plaatsje van de Catalaanse hoofdstad.
En dan is het onherroepelijk tijd om met de transferbus naar de luchthaven te trekken. Na een perfecte vlucht en een veilige terugreis van Schiphol naar Wommelgem rest ons nog enkel om Bert hartelijk te danken voor zijn inzet. Even na énen ’s nachts, duiken we vermoeid maar voldaan in ons bedje en dromen en genieten na van onze ervaringen.